Brugen af Google Adwords kan (også) være i strid med markedsføringsloven
Som nævnt i et tidligere blogindlæg, har der internationalt verseret sager om, hvorvidt brugen af andres forretningskendetegn i Google Adwords er i strid med varemærkeloven. Hos Google kan erhvervsdrivende købe Adwords, som er søgeord. Man indtaster søgeordet i Googles søgefelt, hvilket resulterer i, at en række links og annoncer til erhvervsdrivendes hjemmesider dukker op. Søgeordene man kan købe kan være varemærker ejet af andre erhvervsdrivende.
EU domstolen har i denne forbindelse taget stilling til, hvorvidt brugen af Adwords er i strid med varemærkeloven, idet man jo reelt set bruger andre erhvervsdrivendes varemærker som søgeord. EU domstolen fastslog, at erhvervsdrivendes brug af Google Adwords i visse tilfælde kan være strid med varemærkeloven. En række betingelser skal imidlertid være opfyldt, førend det kan komme på tale, at brugen af en anden virksomheds varemærke som Adword er i strid med varemærkeloven. Blandt andet skal der være tale om identiske varemærker for samme art varer eller tjenesteydelser. Dernæst skal forbrugerne ved klik på annoncørens annonce ikke let kunne gennemskue hvor de i annoncen omhandlede varer eller ydelser oprinder fra. Dette kan man muligvis komme uden om, ved ikke at nævne eller vise varemærkeindehaverens varemærke m.v. i selve annoncen.
I Danmark er der ved Sø- og Handelsretten for nylig blevet afsagt en dom om erhvervsdrivendes brug af Google Adwords i henhold til markedsføringsloven. I sagen anvendte sagsøgte sagsøgers varemærke navn ”SKA-DAN” som Adword. Sagsøgte udbød samme tjenesteydelser som sagsøger, og de 2 parter havde tidligere været i samhandelsforhold. På sagsøgtes hjemmeside, som man blev ledt hen til ved klik på linket, som kom frem efter en søgning på SKA-DAN, havde man ikke nævnt eller vist sagsøgers varemærke SKA-DAN nogen steder.
Retten lagde ved sin bedømmelse vægt på, at sagsøgte brugte navnet SKA-DAN som søgeord, for at skabe mere forretning, samt at annoncelinket ved brug af SKA-DAN som søgeord var lavet med henblik på at udnytte den relevante kundekreds’ kendskab til SKA-DAN for derigennem at tilegne sig kunder fra sin samhandelspartner. Retten bestemte herefter, at sagsøgte havde handlet illoyalt og på utilbørlig vis gjort brug af sagsøgers varemærke i strid med Markedsføringsloven.
Således er det muligt at komme efter erhvervsdrivende konkurrenter som benytter ens varemærke som Adword ikke blot efter varemærkeloven men også i visse tilfælde efter markedsføringsloven.
I den konkrete sag var der dog tale om tidligere samhandelsparter, hvilket retten nok har tillagt en del vægt, særligt for så vidt angår illoyaliteten.