Bet25 krænker kendte håndboldspilleres rettigheder
D. 24. maj 2017 afsagde Sø- og Handelsretten dom i en sag, der formentligt vil fange mange sportsinteresseredes opmærksomhed.
Sagen handlede om, hvorvidt bettingtjenesten Bet25 uretmæssigt havde anvendt billeder af en række kendte håndboldspillerne, herunder Mikkel Hansen, Anders Eggert og Jesper Nøddesbo, iført landsholdsspilletrøjer med Dansk Håndbold Forbunds logo, og om Bet25 på den baggrund skulle betale vederlag til Dansk Håndbold Forbund og Håndboldspiller Foreningen for krænkelsen.
Sagen blev anlagt, efter at Bet25 gentagende gange havde delt billeder af spillerne iført landsholdsspillertrøjer flere steder på internettet, herunder på Bet25.dk, Hbold.dk og Bet25’s Facebook- og Twitter-side.
Konflikten
Ifølge Dansk Håndbold Forbund og Håndboldspiller Foreningen, har landholdspillerne retten til eget navn og billede, og navn og billede må derfor ikke anvendes kommercielt uden den pågældendes samtykke. Den uberettigede brug af landsholdsspillernes billeder kan nemlig medføre, at rettighederne til navn og billede bliver usælgelige, hvilket kan have store økonomiske konsekvenser for landsholdsspillerne.
Under sagen blev det bl.a. gjort gældende af Bet25, at afbildningen af spillerne i forbindelse med udbud af væddemål, var nødvendigt for at kunne udbyde de pågældende væddemål og markedsføre Bet25’s produkt. De mente derfor, at spillerne måtte tåle en sådan brug. Dette synspunkt synes dog ikke at holde stik, eftersom der på nuværende tidspunkt ikke længere fremgår billeder af spillere på Bet25.dk, der dog stadig flittigt bliver anvendt af mange brugere.
Dansk Håndbold Forbund har rettighederne til landsholdsdragten og til det logo, som Dansk Håndbold Forbund har varemærkeregistreret og dermed har eneretten til. Dansk Håndbold Forbund anførte i sagen, at netop dette logo er med til at give landsholdstrøjerne et særpræg, der medfører, at trøjen er beskyttet efter den almindelige grundsætning om retten til eget billede. Ved anvendelse af billeder af trøjen uden de berettigedes samtykke, forelå der derfor - efter Dansk Håndbold Forbunds mening - en krænkelse af retten til eget billede, eftersom logoet indgik som en integreret del af landsholdstrøjen.
Ud over retten til eget billede, blev det af Dansk Håndbold Forbund og Dansk Håndboldspiller Forening gjort gældende, at håndboldslandstrøjen var beskyttet efter markedsføringslovens § 18, der forbyder erhvervsdrivende at gøre brug af kendetegn, som ikke tilkommer dem. Da der således var tale om en afbildning til kommercielt formål, forelå der en markedsføringssituation, der, efter Dansk Håndbold Forbunds og Dansk Håndboldspiller Forenings mening, medførte en krænkelse.
Som et forsøg på at retfærdiggøre brugen af de omtalte billeder, gjorde Bet25 bl.a. gældende, at man af hensyn til ytringsfriheden måtte tåle omtale og afbildning af den pågældende art. Med henvisning til Facebook blev det endvidere gjort gældende, at virksomheders stigende brug af Facebook som et kommercielt talerør ved hjælp af opslag i form af billeder og tekst, måtte indebære et væsentligt element af ytringsfrihed, der således måtte berettige Bet25 til at dele de pågældende billeder.
Sø- og Handelsrettens resultat
På trods af de mange gode - og måske knap så gode - argumenter, nåede retten frem til, at landsholdsspillerne havde ret til eget billede, som fremført af Dansk Håndbold Forbund og Dansk Håndboldspiller Forening.
Retten nåede derudover frem til, at Bet25’s brug af de pågældende billeder ikke havde noget redaktionelt indhold, men udelukkende havde et markedsføringsmæssigt formål, og at der ikke i sagen var ført bevis for særlige grunde, der kunne tillade brugen af billederne i kommercielle sammenhænge.
I forhold til brugen af Dansk Håndbold Forbunds registrerede varemærkeret til det omtalte logo, fandt retten, at Bet25 ved at gøre brug af dette tilmed havde krænket Dansk Håndbold Forbunds rettigheder efter både varemærkeloven og markedsføringsloven.
Overordnet set udgjorde Bet25’s brug af de omtalte billeder på diverse hjemmesider en retsstridig kommerciel udnyttelse af de pågældende spilleres ret til eget billede samt rettighederne til landsholdstrøjen, og for dette måtte Bet25 som erstatning betale 50.000 kr. pr. billede.
Sagen fastslår således de relativt restriktive regler for brug af kendte personers navn og billede i markedsføringssammenhænge. Som det også fremgår af denne dom, kræves der udtrykkeligt samtykke, og virksomheder kan nemt risikere at få ørerne i maskinen, hvis de bruger kendte ansigter til at promovere deres egne produkter.