First-to-file-princippet spænder ben for Pinterest
Siden sin opstart i 2010 er det sociale medie Pinterest vokset markant. Brugere over hele verden logger hver dag på hjemmesiden for at dele ”pins”, bestående af billeder og små tekster, og tjenesten har i dag over 70 millioner brugere. Emnerne for disse ”pins” er alt fra kunst og madopskrifter til ”sikkerhedsvideoer med hobbitter” og ”huse på stylter”. Omdrejningspunktet er således mangfoldighed og kreativitet, og brugerne er meget begejstrede for muligheden for at dele deres hverdag i billeder.
I forlængelse af sin voksende popularitet, besluttede Pinterest sig for at ansøge om EU-varemærkeregistrering af sit navn hos The Office For Harmonization in the International Market, også kaldet OHIM. Ansøgningen blev dog først indsendt i 2012, og på dette tidspunkt havde den engelske virksomhed Premium Interest allerede indleveret en ansøgning om registrering af det samme ord til brug for deres nyhedshjemmeside, hvilket satte en stopper for Pinterests ansøgning. First-to-file-princippet fastslår nemlig, at varemærkeretten er en prioritetsret; den der ansøger først, får rettigheden (hvis man ser bort fra ibrugtagningsretten).
Pinterest gjorde indsigelse mod Premium Interests varemærkeansøgning . De anførte, at de havde en uregistreret varemærkeret i både England og resten af Europa, idet de havde brugt ordet ”Pinterest” intensivt siden opstarten i 2010. OHIM var dog ikke enig heri, idet de ikke mente, at Pinterest havde fremlagt fornødent bevis for brugen af og kendskabet til deres varemærke i Europa. OHIM var af den opfattelse, at de fremlagte beviser alene omhandlede Pinterests udbredelse og brug i USA, hvilket ikke kunne lægges til grund for en uregistreret varemærkeret i EU. OHIM afviste derfor indsigelsen. Selskabet har udtalt, at de har tænkt sig at appellere sagen.
Pinterest står nu med millioner af brugere men uden mulighed for at registrere deres varemærke i EU, og med en stor risiko for, at de ikke kan bruge deres navn i EU eller må betale for at bruge det.
Hvis appellen ikke giver Pinterest medhold, må de indgå forlig eller licensaftale omkring brugen af deres eget navn – to muligheder, der på ingen måde er tilfredsstillende for Pinterest. Særligt ikke, når de uden problemer kunne have fået deres varemærkeret, hvis bare de havde været lidt hurtigere ude med deres ansøgning.
Hvis hverken forlig eller licensaftale kan indgås, må Pinterest overveje at bruge et alternativt navn i Europa – noget, der givet vil lægge en alvorlig dæmper på brugernes entusiasme og Pinterest's succes.
Afgørelsen fra OHIM er således et hårdt slag for Pinterest – og et strålende eksempel på, hvorfor det er så vigtigt at være hurtigt ude, når man har noget, der er værd at beskytte. Hvis du ikke ansøger, er der nogle andre, der gør det – og first-to-file-princippet er svært at komme uden om. Bare spørg Pinterest.