Navnet ”Ziegler” i strid med smykkefirmas rettigheder
I en dom afsagt af Sø- og Handelsretten blev der af sagsøger - det danske smykkefirma Aagaard/Kranz & Ziegler A/S - nedlagt påstand om, at sagsøgte Mads Ziegler A/S’ brug af varemærket ”Mads Ziegler” stred imod varemærkerettighederne til navnene ”Kranz & Ziegler” og ” Ziegler”.
Lidt om parternes baggrund
Smykkefirmaet Kranz & Ziegler A/S blev stiftet i 2003 af Martin Kranz og Mads Ziegler, men blev i 2011 opkøbt af smykkekoncernen Jens J. Aagaard A/S. Det var imidlertid ikke muligt at holde gang i hjulene, og både Kranz & Ziegler og Jens J. Aagaard måtte derfor gå konkurs i februar 2015.
Af konkursboet efter Kranz og Ziegler og Jens J. Aagaard blev varemærker og øvrige immaterielle rettigheder købt af firmaet Aagaard/Kranz & Ziegler A/S, herunder varemærkerne ”Kranz & Ziegler”, ”Story by Kranz & Ziegler” og ”by Kranz & Ziegler”.
Den ene halvdel af det oprindelige Kranz & Ziegler, Mads Ziegler, stiftede i januar 2015 selskabet Mads Ziegler A/S. I forbindelse med opstart af virksomheden forsøgte han at købe varemærkerettighederne fra det Kranz & Ziegler A/S, hvilket dog ikke lykkedes, og rettighederne blev i stedet købt af Aagaard/Kranz & Ziegler A/S.
Sagsøgtes brug af varemærkerne
I sagen blev det gjort gældende, at Mads Ziegler i februar 2015 havde meddelt på sin LinkedIn-profil, at han havde startet den konkurrerende virksomhed ”Ziegler Jewellery”. Måneden efter postede han et billede af sig selv på Instagram, og skrev i billedteksten, at han arbejdede hårdt på den første kollektion af ”Ziegler Jewellery”, som han glædede sig til at vise frem. Også på Facebook gjorde Mads Ziegler sig bemærket, idet han omtalte sig selv som manden bag succeserne ”Story” og ”Kranz og Ziegler”.
Derudover havde Mads Ziegler udsendt en række produktkataloger til ca. 250 smykkeforhandlere, hvori han havde brugt kendetegnet ”Ziegler”, samt angivet, at afsenderen af kataloget var ”Ziegler Jewellery”. Han havde ligeledes annonceret, at man kunne møde ”Ziegler Jewellery”på en smykkemesse i København.
Mads Ziegler anvendte således navnet ”Ziegler” flere gange i forbindelse med markedsføringen af sine produkter, og både forhandlere og forbrugere har derfor haft god grund til at tro, at han måtte være ejeren bag navnet ”Ziegler”.
Sagsøgers synspunkter i sagen
Aagaard/Kranz & Ziegler gjorde under sagen gældende, at det stred imod både varemærkeloven og markedsføringsloven at gøre brug af ordmærket ”Mads Ziegler”.
For det første mente de, at der var tale om utilbørlig udnyttelse og skade af deres rettigheder, eftersom ”Kranz & Ziegler”-varemærket var velkendt her i landet og derfor nød udvidet beskyttelse mod andres brug af identiske eller forvekslelige varemærker. Effekten af den utilbørlige udnyttelse ville ifølge sagsøger være, at der ville ske en udvanding af det beskyttede varemærke, da varerne forhandledes samme sted, og da forbrugerne ikke ville være i stand til at skelne mellem dem.
For det andet gjorde de gældende, at hvis ikke sagsøgers varemærker var velkendte her i landet, så måtte der i hvert fald foreligge forvekslelighed mellem sagsøgtes og sagsøgers varemærker efter varemærkeloven, da mærkerne både visuelt og fonetisk lignede hinanden.
For det tredje mente sagsøger, at Mads Zieglers brug af varemærket ”Mads Ziegler” stred imod god markedsføringsskik, eftersom Mads Ziegler tidligere havde været en del af det selskab, som sagsøger købte varemærkerettighederne fra efter konkursen. Derfor måtte han ifølge sagsøger have haft et særlig godt kendskab til den forretningsmæssige del af sagsøgers virksomhed, herunder forhandlere, forbrugere og design, og har derfor været i ond tro med sine handlinger.
Rettens resultat
Ikke overraskende kom retten frem til, at der forelå forvekslelighed mellem varemærkerne ”Mads Ziegler”, ”Ziegler” og ”Kranz & Ziegler” på en sådan måde, at forbrugeren ville komme til at tro, at der var en forbindelse mellem mærkerne. Retten lagde vægt på, at ”Ziegler” indgik i alle tre mærker og sådan set henviste til den samme person. På den baggrund havde Mads Zieglers anvendelse af mærkerne været i strid med varemærkeloven.
Derudover fandt retten, at der var handlet i strid med markedsføringsloven, da Mads Zieglers brug af varemærkerne var sket med fuld viden om Aagaard/Kranz & Zieglers rettigheder, hvilket viser, at han har været i ond tro ved krænkelsen.
Mads Ziegler blev dømt til at ophøre brugen af ”Mads Ziegler”, ”Ziegler Jewellery” og ”Ziegler” og blev samtidig tilpligtet at betale lidt over 80.000 kroner til Aagard/Kranz & Ziegler.
Vores bemærkninger
Dommen viser først og fremmest, at man som erhvervsdrivende skal tænke sig om, før man beslutter sig for at markedsføre sig under sit efternavn - for man kan risikere at miste retten til at bruge sit eget navn som varemærke.
Vi har set en lignende situation i sagen om Benedikte Utzon, hvis firma ligeledes gik konkurs, hvorefter varemærkerettighederne blev opkøbt af et andet firma, som nu kan forhindre Benedikte Utzon i at markedsføre sig under sit eget navn.
Det kan selvsagt have visse kommercielle fordele at bruge sit eget navn, men man bør overveje konsekvenserne på forhånd.