Ny markedsføringslov på trapperne
Et lovudvalg nedsat af Erhvervs-og Vækstministeriet offentliggjorde den 1. juli 2016 en rapport med forslag til ændringer af markedsføringsloven. Lovforslaget sendes nu i høring og forventes at træde i kraft den 1. juli 2017.
Formålet med lovændringen er at få opdateret markedsføringsloven, så den stemmer overens med den teknologiske udvikling i samfundet. Samtidig skal ændringerne bringe loven i bedre overensstemmelse med de EU-direktiver, som er gældende inden for markedsføringsretten.
De væsentligste ændringer til loven er følgende:
Spamreglerne lempes
Dette indebærer først og fremmest en lempelse af reglen om erhvervsdrivendes mulighed for – uden forudgående samtykke – at markedsføre ”tilsvarende produkter og ydelser” over for en forbruger, når forbrugeren har oplyst sin mailadresse i forbindelse med et tidligere køb.
Den nuværende fortolkning af begrebet ”tilsvarende produkter og ydelser” er meget snæver, og derfor har reglen – der i daglig tale kaldes ”opt out-reglen” – haft begrænset anvendelse. Har en kunde købt et par sko i et stormagasin, som tillige sælger andre varer, må butikken ikke efterfølgende markedsføre tasker eller tøj til kunden, idet dette ikke vil være ”tilsvarende produkter og ydelser” i forhold til skoene.
I lovforslaget udvides fortolkningen af ”tilsvarende produkter og ydelser”, og det vil fremover være kundens forventninger, der er afgørende. Har en kunde således købt et par sko i et stormagasin, vil det efter de nye regler være tilladt at markedsføre tasker og tøj over for kunden efterfølgende, idet markedsføring af sådanne produkter vil være i overensstemmelse med kundens forventninger efter at have handlet i et stormagasin, som både sælger tøj, sko og tasker.
Lovforslaget indebærer dernæst, at en erhvervsdrivende – uden forudgående samtykke – kan rette henvendelse til en anden erhvervsdrivende via e-mail med henblik på at markedsføre sine produkter, når der er et kundeforhold mellem de to parter. ”Kundeforhold” betyder i den forbindelse, at der skal have været et salg mellem parterne inden for det seneste år, eller at afsenderen har fået modtagerens mailadresse direkte fra modtageren selv i forbindelse med erhvervsmæssig kontakt, f.eks. på en messe eller et kursus. Der må dog alene markedsføres produkter og ydelser, som har relevans for modtagerens arbejdsområde – er modtageren eksempelvis ansat i en HR-afdeling er det således ikke tilladt at fremsende markedsføring på IT-udstyr.
Sprogkrav ved garantier lempes
Den nuværende markedsføringslov indeholder et krav om, at garantier skal affattes på dansk. Med den nye lov ophæves denne regel, således at garantier alene skal være affattet på dansk, såfremt markedsføringen er sket på dansk. Er markedsføringen derimod sket på engelsk, vil oplysninger om garantien således kunne udleveres på engelsk.
Vejledningspligten ophæves
Lovudvalget anbefaler, at den vejledningspligt, som erhvervsdrivende er underlagt, ophæves. Dette skyldes dels, at bestemmelsen muligvis er i strid med direktivet om urimelig handelspraksis, og dels at erhvervsdrivende allerede er underlagt en vejledningspligt efter markedsføringslovens regler om vildledning, samt købelovens regler.
Formelle ændringer
Derudover vil lovændringen medføre en række tekniske ændringer og præciseringer i loven. Dette betyder eksempelvis at generalklausulen om god skik opdeles i to bestemmelser om henholdsvis god markedsføringsskik og god erhvervsskik, hvoraf førstnævnte tager sigte på forholdet mellem erhvervsdrivende, samt forhold omkring anstændighed, mens bestemmelsen om god erhvervsskik tager sigte på beskyttelse af forbrugernes økonomiske interesser.
Dernæst vil forbuddet mod vildledning blive opdelt i fire selvstændige forbud; vildledende handling, vildledende undladelse, vildledning mellem erhvervsdrivende og aggressiv handelspraksis.
Lovforslaget indeholder således en lang række ændringer, både materielt og rent formelt, og det forventes at en del af ændringerne vil få stor praktisk betydning, såfremt forslaget vedtages.
Vi følger naturligvis op på sagen.
Af Mia Storm
Advokatfuldmægtig
E-mail ms@otello.dk