Tivoli vinder, nej vent, taber toiletsæde sag
Hvad har forlystelsesparken Tivoli og et toiletsæde producenten Pressalit til fælles?
Ikke meget, skulle man tro. Men gennem de sidste par år har de to alligevel været forbundet, idet de har været parter i en retssag – en sag, som fik sin afslutning ved Sø-og Handelsretten d. 12. marts 2014.
I 2002 opdagede Tivoli A/S, der ejer adskillige varemærkerettigheder til Tivolis navn og logo, at selskabet Pressalit Group A/S anvendte ordet ”Tivoli” i forbindelse med salg af toiletsæder. Tivoli kontaktede Pressalit, og der blev indgået en licensaftale, således at Pressalit fortsat kunne bruge ”Tivoli” mod at betale 5 % licens til Tivoli af deres salg af de pågældende toiletsæder i Danmark.
I 2011 ophævede Tivoli imidlertid licensaftalen, da de mente, at Pressalit havde misligholdt aftalen ved bl.a. at anvende et ”Tivoli”-tryk på toiletsæder, som ikke var omfattet af licensaftalen. Pressalit var uenige heri og mente, at aftalen var ophævet uberettiget.
Siden har sagen haft sin gang i forskellige instanser, indtil den endte hos Sø-og Handelsretten i København. Retten skulle tage stilling til, om ophævelsen af licensaftalen var berettiget, og hvad konsekvenserne af Pressalits fortsatte brug af "Tivoli" i givet fald skulle være.
Retten traf sin afgørelse i onsdags, hvor den kom frem til, at Pressalit havde misligholdt den indgåede licensaftale, og at Tivolis ophævelse derfor var berettiget. Ophævelsen var gældende fra september 2011, og Pressalit var derfor forpligtet til at stoppe anvendelsen af ”Tivoli”, samt betale vederlag for den efterfølgende uberettigede brug af Tivolis varemærker.
Pressalit standsede dog salget af de pågældende toiletbrætter i Danmark i 2012, og kravet om ophør af brugen af ”Tivoli” var således opfyldt på domstidspunktet. Det betød endvidere, at det kun var perioden fra september 2011 til december 2012, der skulle danne grundlag for beregningen af vederlaget, idet krænkelsen kun fandt sted i dette tidsrum.
Tivoli påstod, at Pressalit skulle betale ikke mindre end 20 millioner for den uberettigede brug, som havde fundet sted i både Danmark og udlandet siden licensaftalen blev ophævet i 2011. Dette afviste retten dog, idet de mente, at Tivolis krav på vederlag for den uberettigede brug ikke kunne udstrækkes til også at omfatte salg til udlandet, da dette ikke var en del af licensaftalen. Det var derimod kun salget i Danmark, der skulle bruges som beregningsgrundlag, hvilket udløste et vederlag på 50.000 kroner til Tivoli.
På papiret var der således tale om et nederlag til Pressalit, men i forhold til Tivolis påstande og krav, er der vist ingen tvivl om, at Pressalit ser afgørelsen som en sejr. Tivoli havde krævet millionbeløb, men endte med 50.000 kroner og en lang næse – og skal oven i købet selv betale sine sagsomkostninger. Det kan næppe betegnes som en succes. Men hvad man taber på gyngerne, må man jo tjene ind på karrusellen.