Beskyt dit brand på Amazon
af Mia Storm, Advokat
Selvom internetgiganten Amazon endnu ikke har gjort sit indtog på det danske marked, er det kun et spørgsmål om tid, før ”Amazon.dk” ser dagens lys.
I dag foregår den danske handel primært gennem den tyske version af hjemmesiden, som dog kun udgør et par procent af den samlede internethandel til danskerne. Men når Amazon en dag for alvor indtager Danmark, er det ikke usandsynligt, at vi kommer til at se markedsandele, der nærmer sig de tyske, hvor Amazon i dag står for mere end 40 % af markedet for internethandel.
Det er med andre ord et lyntog af kaliber, der kommer buldrende ind på det danske marked lige om lidt - og hvis du vil med om bord, kan en varemærkeregistrering og en tilmelding til Amazons ”Brand Registry” være en rigtig god indgangsbillet.
Amazon Brand Registry
Hvis du ønsker at starte en shop på Amazon og sælge dine varer, har du mulighed for at tilmelde dit brand til Amazons ”Brand Registry”. ”Brand Registry” er Amazons eget system til at genkende og registrere brands, og formålet er at gøre det nemmere for rettighedshaverne at håndhæve deres rettigheder og forhindre krænkelser.
Tilmelding er ikke et krav; men som du kan læse i det følgende, er det i mange tilfælde en rigtig god idé. Derfor er det noget, du som virksomhedsejer bør overveje.
Systemet
”Brand Registry” opstod efter Amazon blev involveret i en række retssager, hvor rettighedshavere anklagede dem for ikke at gøre nok i krænkelsessager. Amazon valgte derfor at udvikle ”Brand Registry”-systemet, som dels skal gøre det nemmere for rettighedshaverne, men i særdeleshed også gøre det nemmere for Amazon at håndtere den store mængde kopiprodukter og krænkelsessager, som uundgåeligt opstår, når man driver en af verdens største handelsplatforme.
Systemet indeholder en række fordele, som man kan benytte sig af, når man er tilmeldt. Man kan f.eks. anmelde krænkelser direkte til Amazons krænkelsesteam, bruge deres overvågningssoftware og finde potentielle krænkelser, tilføje forhandlere og give tilladelse til at bruge et beskyttet brand, ligesom man får adgang til en række markedsføringsværktøjer.
Som producent med eget brand har man desuden en stor konkurrencefordel over for mellemhandlere, der sælger andres produkter, fordi Amazon booster brands ved at tilgodese dem i platformens søgealgoritme. Har du tilmeldt dit varemærke i ”Brand Registry”, vil dine produkter således ligge højere på listen med søgeresultaterne, end hvis du ingen tilmelding har – og som producent vil dine produkter automatisk figurere højere på listen end forhandlere af dine produkter, fordi du er indehaver af varemærket.
På verdensplan har Amazon allerede 130.000 varemærker registreret i deres ”Brand Registry”. Hertil har de tilknyttet et hold af efterforskere, der sidder klar 24 timer i døgnet til at reagere på potentielle krænkelser af varemærkerne. Det betyder bl.a., at der bliver reageret på 95 % af alle potentielle krænkelser inden for 24 timer, hvilket selvsagt er en stor fordel for rettighedshaverne og et effektivt middel i kampen mod kopisterne.
Processen
Det koster ikke noget at tilmelde sig ”Brand Registry”, men tilmelding forudsætter, at man har et varemærke. Har man ikke et varemærke i forvejen, som kan bruges, vil man således være nødt til at købe det først, hvilket selvsagt medfører en udgift.
For at blive optaget i ”Brand Registry”, skal man kunne dokumentere, at de produkter man ønsker at sælge, er varemærkeregistrerede – enten som ordmærke eller figurmærke. Det gør man ved at angive varemærkets registreringsnummer.
Varemærket skal være aktivt, registreret og dække de lande, man ønsker at sælge sit produkt i. På nuværende tidspunkt kan danske varemærker ikke bruges som grundlag for en tilmelding til ”Brand Registry”; det er alene EU-varemærker, der kan bruges. Ønsker man at sælge sit produkt på det danske marked gennem Amazons platform, vil det derfor være nødvendigt at registrere sit varemærke i hele EU. På den tyske version af Amazon er det dog muligt at bruge et tysk varemærke som tilmeldingsgrundlag, og man kan derfor forestille sig, at det ligeledes bliver muligt at bruge et dansk varemærke, når den danske version starter. Indtil da, er det dog alene EU-varemærker, der kan bruges.
Det næste skridt er, at man skal kunne dokumentere hvem ejeren af varemærket er. Har du foretaget din varemærkeregistrering gennem os hos Otello, vil Amazon tage kontakt til os og bede os verificere dig som den retmæssige ejer af varemærket. Vi fremsender herefter en verifikationskode, som du skal angive til Amazon.
Når Amazon har modtaget din verifikationskode og behandlet din tilmelding, vil du blive optaget i ”Brand Registry” og opnå de fordele, som systemet medfører. Behandlingstiden varierer efter arbejdsbyrden hos Amazon, men kan normalt gennemføres i løbet af 24-36 timer.
Kan det betale sig?
En varemærkeregistrering er altid en god ide, hvis man ønsker at beskytte sine produkter og sit brand, men vil man med på det buldrende lyntog, som Amazon snart sætter på skinnerne i Danmark, er det særligt en god idé.
Processen med at blive en del af Amazons ”Brand Registry” kan synes en anelse omstændig. Måske særligt for dem, som ikke havde planer om at bruge penge på en varemærkeregistrering som det første, men bare gerne vil i gang med at sælge sine produkter.
Men som det fremgår, har det også en klar fordel, for Amazon tager nemlig beskyttelsen af deres kunders varemærkerettigheder ret seriøst, og man får adgang til en række værktøjer, som gør det markant nemmere at være rettighedshaver. Derfor er en tilmelding til ”Brand Registry” i særdeleshed værd at overveje.
Hvis du ønsker at blive tilmeldt Amazons ”Brand Registry” og har spørgsmål til processen, eller hvis du har brug for en varemærkeregistrering i forbindelse med tilmelding, er vi som altid klar til at hjælpe dig.