BLACK FRIDAY UDEN BØDER: HAR I STYR PÅ REGLERNE FOR PRISMARKEDSFØRING?
Formålet med retningslinjerne er dels at sikre, at forbrugerne får korrekte og ikke-vildledende oplysninger om prisnedsættelser, og dels at sikre en mere loyal og reel konkurrence mellem erhvervsdrivende. Retningslinjerne sætter grænser for, hvordan virksomheder må markedsføre tilbud på forbrugsvarer, fødevarer og elektronikprodukter, og det er derudover fastslået af Forbrugerombudsmanden, at retningslinjerne ligeledes gælder for forbrugstjenesteydelser.
Konsekvensen af at bryde reglerne om prismarkedsføring er ikke i den lave ende, og i 2024 blev JYSK A/S vedtog en bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring. Det tyder også på, at erhvervsdrivende er blevet mere opmærksomme på, om deres konkurrenter også overholder reglerne, og så sent som i starten af oktober i år politianmeldte elektronikvirksomheden Power sin største konkurrent Elgiganten for tilbudsfusk. Det er derfor vigtigt at iagttage reglerne for prismarkedsføring for at undgå lignende konsekvenser.
Før- og nu pris - vær opmærksom på normalprisen
Det følger af prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a, stk. 1, at enhver meddelelse om prisnedsættelser med sammenligning med egen tidligere pris skal angive varens normalpris. Som ”normalpris” anses den laveste pris, som den erhvervsdrivende har anvendt for varen i en periode på mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen. Bestemmelsen omfatter også indirekte sammenligninger, hvor den erhvervsdrivende angiver sin egen tidligere pris ved at skrive ”spar xx%”, ”spar xx kr.” eller ”før/nu pris”.
Tilbudsperiodens varighed
Et tilbud på en vare må som udgangspunkt kun markedsføres som en nedsat pris i en periode på 10 dage. Dog kan udgangspunkt fraviges ved at oplyse forbrugeren om tilbuddets varighed i alt via markedsføringen enten i forbindelse med tilbuddets starts eller tilbuddets slutning. Den yderste grænse er dog, at tilbudsperioden aldrig må være længere end halvdelen af den periode, hvor varen var markedsført til normalprisen. Det er derfor vigtigt, at man kan dokumentere, at varen har været solgt eller udbudt til salg til den angivne normalpris i en længere periode inden for referenceperioden på 30 dage. Vi anbefaler derfor helt generelt, at man får logget samtlige normalpriser og tilbudspriser i tilfældet af, at Forbrugerombudsmanden skulle rette henvendelse.
Kan påvirke juletilbud
Det er både lange og korte udsalgskampagner, der påvirker varernes referenceperiode og dermed normalprisen. Hvis en virksomhed derfor ønsker at sætte en vare på tilbud både til Black Friday og op til jul, er man bundet af, at prisen ikke kan hæves mellem Black Friday og jul, uden at det er varens Black Friday-pris, der skal bruges som som varens normalpris, og dermed som referencepris i tilbuddet. Virksomheder bør derfor vurdere, om det reelt er en fordel at sætte varer på tilbud til Black Friday, hvis man ligeledes ønsker at have tilbud på de samme varer i december. Alternativt kan man bruge kombinationstilbud – altså tilbud, hvor to varer sælges sammen til en samlet, lavere pris med angivelse af normalprisen for de enkelte varer – da disse som udgangspunkt ikke afbryder referenceperioden, hvis produkterne hver for sig har haft den angivne normalpris i mindst 30 dage.
Hvis du har spørgsmål til retningslinjerne om prismarkedsføring eller ønsker en gennemgang af lovligheden af din virksomheds markedsføring, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller på mail@otello.dk.