Få din webshop klar til Black Friday
af Mia Storm, Advokat (L)
November måned er godt i gang, og rundt omkring er julepynten så småt begyndt at kigge frem i gadebilledet. Inden julesalget for alvor går i gang, er der dog som bekendt en anden detailhøjtid, som skal overstås, nemlig Black Friday.
Konceptet, som stammer fra USA, har vundet indpas i de danske butikker og - ikke mindst - onlinebutikker. Har du en webshop, har du sikkert længe været i gang med at forberede dig på dagen; fundet de varer, som skal på tilbud, fået skruet den rigtige SEO sammen, talt med din shopudbyder om køsystemer etc. Men hvordan står det til med de juridiske forberedelser? Har du styr på de krav, som du som indehaver skal leve op til?
Der er flere ting, du skal være opmærksom på. Først og fremmest er der en række krav til selve indretningen af din webshop; hvilke oplysninger den skal indeholde, hvordan oplysningerne skal gives, og hvornår oplysningerne skal gives. Webshoppen skal f.eks. stille oplysninger om virksomheden til rådighed, ligesom oplysninger om varens type, materiale, størrelse og funktion skal angives samme sted, som kunden kan lægge varen i kurven. Du skal ligeledes oplyse om betaling, levering, fortrydelsesret og eventuelle garantier, og når kunden er klar til at gennemføre købet, skal det fremgå tydeligt, at der indgås en bindende aftale. Derudover skal du have handelsbetingelser, som kunden kan læse igennem og acceptere, inden købet gennemføres, og som indeholder vilkårene for den aftale, som indgås med kunden.
Den næste ting, som kan være relevant at få kigget på, er din behandling af persondata. På de fleste webshops vil der blive indsamlet og behandlet persondata fra kunden – også selvom der ikke nødvendigvis gennemføres et køb. I den forbindelse er det nødvendigt at have en privatlivspolitik eller persondatapolitik, så du som webshopindehaver og dataansvarlig opfylder din oplysningspligt i henhold til persondataforordningen. Persondatapolitikken skal være lettilgængelig og letforståelig, og du skal sørge for at have hjemmel til enhver behandling af persondata, som du foretager dig.
Derudover skal du være opmærksom på reglerne om prismarkedsføring. Når du reklamerer med en rabat som en før/nu-pris eller en procentvis besparelse, skal varen som udgangspunkt være solgt til den højere normalpris i mindst seks uger, før du sætter prisen ned. Hvis du vil markedsføre en vare med en særlig ”Black Friday”-pris, skal du således sammenholde prisen med den pris, som varen har kostet i de seks uger op til Black Friday, og så er det denne pris, som besparelsen skal beregnes ud fra. Der er dog muligheder for at afvige fra reglen, hvis der er tale om en kortvarig kampagne, men i så fald skal der være tale om et tilbud, som retter sig mod en hel produktkategori – ikke de enkelte dele af produktsortimentet. Derudover må du ikke bruge salgsfremmende udtryk som ”chokpris”, ”ekstremt billigt” eller lignende, medmindre der rent faktisk er tale om et helt ekstraordinært godt tilbud – ellers er der tale om vildledning af kunden, ligesom det vil være vildledning at skrive ”begrænset antal” eller ”snart udsolgt”, hvis dette ikke er tilfældet.
Ovenstående er blot et par eksempler på de ting, du som webshopindehaver kan have i tankerne, inden du kaster dig ud i Black Friday-ræset. Der er mange regler i spil, og det kan være svært at finde rundt i, men med Black Fridays øgede popularitet er også kommet en øget interesse fra Forburgerombudsmanden, og det kan være dyrt at tage fejl. Derfor er det en rigtig god idé, at bruge 5 minutter på at tjekke din webshop igennem, inden kalenderen siger 29. november.
Derudover gælder reglerne selvsagt hele året rundt, så selvom du er én af dem, der holder lukket Black Friday, er det stadig en del regler, du skal være opmærksom på.
Har du brug for hjælp til at få tjekket din webshop igennem, udarbejdet handelsbetingelser eller en privatlivspolitik, eller har du spørgsmål til reglerne om markedsføring generelt, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller mail@otello.dk.