FARVE- OG POSITIONSVAREMÆRKERS SÆRPRÆG: ER GUL, SORT OG RØD NOK?
Retten bemærkede indledningsvist, at et varemærke har særpræg, hvis mærket er egnet til at identificere et produkts kommercielle oprindelse, og dermed adskille virksomhedens produkter fra lignende produkter, der udbydes af andre virksomheder. Særprægsvurderingen foretages i forhold til de konkrete varer og tjenesteydelser, som varemærkeansøgning vedrører, og til den relevante omsætningskreds’ opfattelse af mærket.
I den omtalte sag var tvisten, om sagsøgers varemærke bestående af farverne rød, sort og gul anvendt på et køretøj, som vist nedenfor, havde det fornødne særpræg. Sagsøger havde søgt om registrering af flere varemærker som positionsmærker – altså en registrering af den konkrete placering af farverne som varemærke.
Særpræg
Ved vurdering af om farver eller kombinationen af bestemte farver er egnet som varemærke, er det afgørende, om de kan fungere som indikatorer for et produkts oprindelse. Retten gav Appelkammeret medhold i dets opfattelse af, at kombinationen af farverne rød, gul og sort ikke i sig selv havde fornødent særpræg for de ansøgte varer. Begrundelsen herfor var, at farverne er almindeligt anvendte farver inden for landbrugssektoren, hvorfor den relevante omsætningskreds ikke nødvendigvis vil opfatte produkter påført farvekombinationen som hidrørende fra sagsøger.
Rettens udtalelse indebærer, at farve- og positionsmærker, der generelt anvendes bredt og på lignende måde for bestemte produkter inden for bestemte brancher, som udgangspunkt ikke vil have det fornødne særpræg og dermed være egnet som varemærke. Virksomheder, der ønsker at registrere et farve- og positionsmærke, bør derfor allerede tidligt i processen overveje, hvorledes et farvevalg kan påvirke chancen for at opnå registrering af mærket som varemærke.
Velkendte fakta
Retten udtalte også, at velkendte fakta kan indgå som et element særprægsvurderingen. Det er bl.a. almindeligt anerkendt, at farverne rød og gul anvendes inden for flere brancher til sikkerhedsformål, da de er mere iøjnefaldende end andre farver, og at farvekombinationen af rød, gul og sort særligt inden for landsbrugssektoren traditionelt har haft et funktionelt formål.
Derudover er der generelt inden for landbrugssektoren praksis for at bruge farver som positionsmærker, og derfor ville den relevante omsætningskreds ifølge Retten ikke nødvendigvis opfatte den specifikke farvekombination og dets placering på varerne som et varemærke. De ansøgte mærker var derfor ikke egnet til at adskille sagsøgers varer fra andre varer på markedet.
Helhedsvurdering
Det følger af retspraksis, at sammensatte varemærkers særpræg skal vurderes som en helhed. I nærværende sag havde Appelkammeret dog indledningsvist vurderet om farverne i sig selv havde særpræg, og herefter foretaget en vurdering af farvekombinationens særpræg, hvilket sagsøger ikke mente var i overensstemmelse med praksis. Retten bemærkede i den forbindelse, at kravet om en helhedsvurdering af et sammensat varemærke ikke udelukker en indledende undersøgelse af hver enkelt bestanddel i mærket. Appelkammeret var derfor berettiget til at inddrage den relevante omsætningskreds’ opfattelse af hver enkelt farve, og derefter forholde sig til det samlede indtryk.
Hvis du har spørgsmål til afgørelsen, varemærkeret eller ønsker en vurdering af dit varemærke med henblik på at indgive en varemærkeansøgning, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller på mail@otello.dk.