
FORBRUGEROMBUDSMANDEN KLAR MED NYE ANBEFALINGER TIL MILJØMARKEDSFØRING
De nye anbefalinger tager afsæt i den righoldige praksis fra Forbrugerombudsmanden inden for de seneste år, og særligt inden for bl.a. ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation er anbefalingerne opdaterede, og indeholder også oplysning om de nye regler, som følger af direktivet om urimelig handelspraksis (UCP-direktivet), der træder i kraft den 27. september 2026. Som noget nyt har Forbrugerombudsmanden også lavet konkrete eksempler på acceptabel og uacceptabel miljømarkedsføring på baggrund af den store efterspørgsel herpå.
Udgangspunktet for vurderingen af grøn markedsføring er de generelle vildledningsforbud i markedsføringslovens §§ 5 og 6, og § 20 om forbud mod vildledning af andre erhvervsdrivende. Derudover følger det af det generelle dokumentationskrav i markedsføringslovens § 13, at man skal kunne dokumentere oplysninger om faktiske forhold i markedsføringen – herunder oplysninger om miljø og klima.
Vær konkret og undgå bæredygtighedsudsagn
Generelt lyder anbefalingen at virksomheder skal anvende så konkrete udsagn som muligt. Man skal særligt være opmærksom på at kunne dokumentere den miljømæssige effekt, såfremt man anvender generelle udsagn som for eksempel ”miljøvenlig”, ”grøn”, ”klimavenlig” eller ” godt for planeten” m.v.
Derudover bør man som virksomhed træde varsomt ved brug af udsagn om bæredygtighed, og Forbrugerombudsmanden anbefaler helt generelt, at virksomheder ikke benytter bæredygtighedsudsagn i deres markedsføring. Hvis et produkt ifølge Forbrugerombudsmanden skal kaldes bæredygtigt, skal virksomheden kunne dokumentere på baggrund af en livscyklusvurdering, at produktet ikke forringer kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov, og der skal foruden hensynet til produktets miljømæssige indvirkning også tages hensyn til sociale og økonomiske forhold.
Klimakompensation og CO2-reducering
Som noget nyt har Forbrugerombudsmanden introduceret nærmere krav til dokumentationen, hvor en virksomhed markedsfører sine produkter som ”CO2-neutrale”, ”CO2-kompenserede”, ”klimaneutrale” og lignende gennem økonomisk støtte ved køb af klimakreditter eller støtte til projekter, hvorved der undgås eller reduceres en CO2-udledning.
Her gælder det nu, at dokumentationen skal vise, at CO2-kompensationen ikke ville have fundet sted uden projektet, at projektets klimaeffekt er permanent, at klimaeffekten finder sted samtidigt eller umiddelbart efter udledningen, og at der ved projektet ikke blot sker udledning et andet sted. Det er altså ikke nok blot at kunne dokumentere, at der er ydet økonomisk støtte til et klimaprojekt eller købt klimakreditter.
Genbrugt eller genanvendt?
Det er vigtigt at være præcis i sin kommunikation ved markedsføring af produkter, der er skabt af genanvendte materialer eller som er genbrugte. Ordet ”genanvendt” skal anvendes i den situation, hvor et produkt eller materialet undergår en bearbejdning før det indgår i eller bliver til et nyt produkt, hvorimod ”genbrugt” skal anvendes, hvor produktet eller materialet ikke undergår anden bearbejdning end rengøring. Sondringen er vigtig, fordi den miljømæssige påvirkning ved genanvendelse oftest er større end ved genbrug.
Præcisering af ansvaret
Overtrædelse af vildledningsforbuddene i markedsføringslovens §§ 5, 6 og 20 kan straffes med bøde, og det er som udgangspunkt den virksomhed, der markedsfører sig, som er ansvarlig for, at markedsføringsloven overholdes. Dog fremhæves det i de nye anbefalinger, at både producenten og forhandleren også kan gøres ansvarlig for markedsføringen, og at f.eks. en influent, der instrueres af en virksomhed i at bruge miljø- og klimaudsagn ved reklame for virksomhedens produkt, bør efterspørge dokumentation fra virksomheden eller efter omstændighederne helt undlade at omtale produktet med udsagnene.
UCP-direktivet
Som erhvervsdrivende bør man særligt være opmærksom på de nye regler, der kommer til at gælde fra den 27. september 2026, hvor bl.a. en række miljø- og klimaudsagn bliver tilføjet til ”sortlisten”, og derfor uden videre vil være vildledende efter markedsføringsloven.
Hvis du har spørgsmål til Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger eller ønsker vejledning i, hvordan du eller din virksomhed kan markedsføre jer med grønne udsagn i overensstemmelse med markedsføringsloven og de nye anbefalinger, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller på mail@otello.dk.