
FORBRUGEROMBUDSMANDEN STRAMMER GREBET OM INFLUENTERS ADFÆRD PÅ SOCIALE MEDIER
Forbrugerombudsmanden har d. 9. oktober 2024 politianmeldt flere influenter for i alt 9 overtrædelser af markedsføringsloven, samt indskærpet reglerne over for en række andre influenter for i alt 31 overtrædelser. Forbrugerombudsmanden har tillige varslet et generelt skærpet tilsyn på flere områder i sin årsberetning for 2023, herunder overfor influenter, som har mange følgere under 18 år, samt overfor virksomheder, der bruger influenter i deres markedsføring.
Alt indhold skal leve op til markedsføringsloven
Ifølge markedsføringsloven skal erhvervsdrivende klart oplyse om den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Det har hidtil været tilstrækkeligt at influenter kun markerede med ’’reklame’’ eller ’’annonce’’ på de opslag, der indeholdt reklame for et produkt for at overholde dette.
I forbindelse med politianmeldelsen den 9. oktober 2024 udtalte Forbrugerombudsmanden dog, at der efter hans vurdering ikke kan skelnes mellem om en influents opslag på sociale medier indeholder reklame eller ej. Influentens produkt er dem selv og alt deres indhold på sociale medier, og derfor skal alle opslag, uanset om de indeholder reklame eller ej, leve op til markedsføringslovens krav om oplysning af kommerciel hensigt.
Vurderingen tager udgangspunkt i, at influenter driver sine profiler på sociale medier som erhvervsvirksomheder, og at alt indhold, som influenten lægger op på sociale medier, bør betragtes som produkter fra disse erhvervsvirksomheder. Der er et særligt beskyttelseshensyn til forbrugerne, som der efter Forbrugerombudsmandens vurdering vanskeligt vil kunne skelne mellem, om der er tale om opslag for influenten selv, reklame for influentens egne produkter eller reklame for andre virksomheders produkter.
Indhold rettet mod mindreårige
Forbrugerombudsmanden har derudover også politianmeldt influenter, der efter Forbrugerombudsmandens vurdering har overtrådt markedsføringslovens regler om markedsføring henvendt til børn og unge under 18 år. Overtrædelserne handler især om opslag på sociale medier rettet mod børn og unge, hvor der indgår alkohol eller energidrikke, hvor influenten direkte har opfordret til køb, eller hvor der beskrives farlige situationer, der tilsidesætter almindelig sikkerhed, uden at der har været en pædagogisk, samfundsmæssig eller anden saglig begrundelse for det.
Influenter, der enten i sig selv eller hvis opslag særligt henvender sig til børn og unge, må efter Forbrugerombudsmandens vurdering således ikke lave indhold eller poste opslag på sociale medier om alkohol, energidrikke, farlige situationer eller opfordring til køb, uanset om der er tale om reklame eller ej. Sagerne kan derfor have en indgribende betydning for de influenter, der helt generelt henvender sig til et yngre publikum, enten fordi de selv er unge, eller fordi deres indhold generelt henvender sig til børn og unge.
Hvis du har spørgsmål til Forbrugerombudsmandens udtalelser og politianmeldelse, eller ønsker vejledning i hvordan du eller din virksomhed overholder markedsføringsloven ved reklame på sociale medier, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller på mail@otello.dk.