Google vil have varemærkeret til ordet ”Glass”
For noget tid siden offentliggjorde internetgiganten Google, at de var i gang med at udvikle en computer, som kunne bæres på hovedet, nemlig Google Glass. Et par high-tech briller, der kan få selv de største teknologinørder til at hvine af begejstring.
I den forbindelse har Google allerede registreret ordene ”Google Glass” som et varemærke. Men nu forsøger de at tage skridtet videre ved også at kræve varemærkeret til ordet ”Glass”. Lidt for ambitiøst, vil nogen måske mene, men det er vil netop det, Google gør bedst.
Ansøgningen om beskyttelse af ”Glass” blev oprindeligt indleveret i juli 2013 I USA, men ikke uden problemer. De amerikanske varemærkemyndigheder har meddelt, at ordet ”Glass” er generisk og deskriptivt (det vil sige ikke-registrerbart), og at navnet er misvisende, idet produktet reelt ikke indeholder glas, men er lavet af plastik og titanium. Desuden har myndigheden anført, at ordet ”Glass” ligner andre eksisterende varemærker, og at der derfor vil være risiko for forveksling mellem varemærkerne, såfremt ”Glass” bliver beskyttet.
Men det tager Google tilsyneladende ikke så tungt. I stedet for at erkende nederlaget har de svaret igen med et svarskrift på 1.928 sider – et dokument, som skal få myndighederne til at ændre mening i sagen.
Dokumentet indeholder en præsentation af de forskellige former for varemærker med ordet ”Glass”, som forbrugerne er i stand til at skelne imellem på nuværende tidspunkt. Samtidig er det anført af Google, at “the sophistication of the purchasers of goods offered under the respective marks weighs against finding a likelihood of confusion” – kort sagt: De kunder, som ønsker at købe et par Google Glass er kloge nok til at kende forskel på de forskellige ”Glass” varemærker.
Mod argumentet om, at ”Glass” er deskriptivt, har Google henvist til en række lignende sager, hvor de amerikanske varemærkemyndigheder har givet varemærkeret til navne, selvom produktet ikke er lavet af det materiale, navnet henviser til – som f.eks. computerudstyr fra Platinum Micro, Inc.
Behovet for at opnå en varemærkeret til ordet ”Glass” virker måske lidt fjollet – særligt når Google allerede har opnået beskyttelse til ”Google Glass”. Men uden en varemærkeretlig beskyttelse vil konkurrenter kunne kopiere navnet, og Google vil i så fald ikke kunne stille meget op. I betragtning af forventningerne og den generelle hype omkring Google Glass kan man nemt forestille sig, at konkurrenterne står i kø for at kopiere produktet og ride med på computerbrille-bølgen.
Det er således forståeligt, at Google ønsker at beskytte sit produkt, og det skal blive spændende at se, om 1.928 sider er nok til at ændre holdningen hos de amerikanske myndigheder.