Har I husket at registrere jeres varemærke i Kina?
Varemærkeregistrering i Kina bliver stadig vigtigere for mange danske virksomheder. Selv hvis virksomheden ikke er klar til at komme ind på det kinesiske marked, men alene går med planer om dette på sigt, er det vigtigt at begynde registreringsprocessen så hurtigt som muligt. Ellers er der en risiko for at andre registrere varemærket før man selv når det.
Kina opererer med et så kaldt ”first-to-file-princip”, hvilket betyder at den første til at registrere varemærket, vil være den retmæssige ejer heraf, også selv om andre ejer det tilsvarende mærke i udlandet.
Mange store virksomheder, herunder Carlsberg, Starbucks, Apple, Hummel og Dell, har søgt varemærkebeskyttelse i Kina for derefter at opdage, at deres varemærker allerede er blevet "kapret" af en anden ubeslægtet enhed. I disse tilfælde kan den tredje part faktisk påstå, at den ansøgende virksomhed krænker dennes varemærkeret.
For at undgå den dyre proces med at genvinde varemærkeejerskab, er virksomhederne nødt til at være mere proaktive i deres varemærkestrategi. Ved at indlevere en varemærkeansøgning i Kina, skaber virksomheden den prioritet, der skal til for at sikre sig eneretten og ikke mindst brugsretten til mærket i Kina.
Virksomhederne er ikke forpligtet til at anvende mærket med det samme, men kan vente op til tre år før den reelle brug finder sted, hvilket gør det muligt at registrere sit varemærke før den officielle produktlanceringer er planlagt eller distributionsaftaler iværksættes.
Via stor erfaring med udenlandske varemærkeregistreringer og med et stort internationalt netværk, kan vi tilbyde høj kvalificeret rådgivning og assistance i forbindelse med varemærkeregistreringer i udlandet.
For yderligere oplysninger kontakt advokat Martin Hoffgaard Rasmussen.