
Haribo kæmper videre for varemærkeregistrering af ”Guldbamsen” i Danmark
BAGGRUNDEN FOR SAGEN
Sagen om Guldbamsens varemærkeregistrering fik sin begyndelse i 2018, da Patent- og Varemærkestyrelsen afviste varemærkeansøgningen med begrundelsen, at mærket mangler særpræg for konfekturevarer. Denne afgørelse blev stadfæstet af Ankenævnet for Patenter og Varemærker i 2022.
Samme opfattelse gjorde sig gældende hos Ankenævnet for Patenter og Varemærker, der i 2022 stadfæstede Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse med bl.a. følgende bemærkninger:
”Klagers varemærke består af en tredimensionel figur i en hvidlig farve, formet som en buttet bjørn med ører, fremadvendte arme og ben og er ansøgt og anvendt for konfekturevarer. Ved vurderingen af, om et formmærke, som det i sagen foreliggende, har iboende særpræg, er kriterierne principielt de samme som for andre mærketyper. Det fremgår dog af fast praksis, at hvor forbrugerne er vant til at opfatte ordmærker som tegn der identificerer udbyderen af en vare, er dette ikke nødvendigvis tilfældet, når mærket består i varens udformning. For sådanne mærker er det således et krav, at formen på mærket adskiller sig fra den form, som forbrugeren er vant til at se, og dermed væsentligt afviger fra branchens normer og sædvaner, jf. nærmere i styrelsens afgørelse med henvisning til EU-Domstolens afgørelser i C-218/01 Henkel, C- 173/04 P Deutsche SiSi-Werke og C-238/06 P Develey Holding GmbH & Co. Beteiligungs KG.
Det var på ansøgningstidspunktet, og er fortsat, en udbredt praksis inden for konfekturebranchen at udforme konfekturevarer som dyr, hvorfor gennemsnitsforbrugeren ikke er vant til at opfatte dyreforme som varemærker, dvs. som kendetegn for bestemte virksomheder. Det at bruge en bamselignende figur, som den ansøgte, for konfekturevarer afviger således, efter ankenævnets opfattelse, ikke væsentligt fra branchens normer og sædvaner. Ankenævnet kan derfor tilslutte sig styrelsens vurdering af, at det ansøgte mærke ikke har iboende særpræg.”
Ankenævnet fandt desuden, at Haribo ikke havde dokumenteret, at forbrugerne forbinder Guldbamsen med Haribos virksomhed gennem indarbejdelse.
Den 30. oktober 2023 påklagede Haribo Ankenævnets afgørelse til Sø- og Handelsretten.
SAGEN FOR SØ- OG HANDELSRETTEN
Efter en samlet vurdering af oplysningerne i sagen vurderede Sø- og Handelsretten, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte Ankenævnets vurdering af, at Guldbamsen ikke har det nødvendige særpræg for registrering.
I forbindelse med sagen for Sø- og Handelsretten havde Haribo imidlertid fremlagt en online spørgeundersøgelse, som ikke forelå på tidspunktet for Ankenævnets afgørelse. Spørgeundersøgelsen blev vurderet som en væsentlig ny oplysning, hvorfor Sø- og Handelsretten besluttede at hjemvise sagen til fornyet behandling ved Ankenævnet, så undersøgelsen kunne indgå i den videre vurdering af Guldbamsens indarbejdede særpræg.
HVAD SKER DER NU?
Sagen om Haribos Guldbamse er langt fra afsluttet, og Sø- og Handelsrettens afgørelse giver Haribo mulighed for at præsentere nye beviser i deres kamp for Guldbamsens varemærkeregistrering i Danmark.
Med Sø- og Handelsrettens dom af 8. januar 2025 er der således blot sat et foreløbigt punktum i sagen. Nu er det op til Ankenævnet at vurdere sagen på ny med inddragelse af de nye oplysninger.
Hvis du har spørgsmål til afgørelsen, varemærkeret eller ønsker en vurdering af dit varemærke med henblik på at indgive en varemærkeansøgning, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller på mail@otello.dk.