Hvad gælder for konkurrencer på Facebook?
Julen står for døren – og det samme gør utallige Facebook-konkurrencer, hvor brugere opfordres til at dele, like, kommentere eller tagge venner for at vinde en ekstra adventsgave eller det rigtige outfit til julefrokosten.
Men hvad gælder, når virksomheder opretter konkurrencer på Facebook - hvor går grænsen mellem god eksponering og spam?
Regelgrundlaget
Reglerne for konkurrencer på Facebook reguleres dels af den danske markedsføringslov, dels af Facebooks egne regler for konkurrencer.
Overordnet set eksisterer reglerne for at beskytte forbrugerne mod uanmodede henvendelser – også kaldet spam – og skal således sikre, at forbrugerne ikke bliver bombarderet med salgsfremmende materiale, som de ikke har bedt om.
Overholdes reglerne ikke kan det få konsekvenser. Den side, som har postet den ulovlige konkurrence, kan i værste fald blive lukket ned, og firmaet bag kan risikere at blive meldt til Forbrugerombudsmanden. Vurderer Forbrugerombudsmanden, at der er tale om spam, vil virksomheden blive pålagt at betale en bøde.
Det må man ikke
Både Facebooks egne regler og markedsføringsloven indebærer kort fortalt, at Facebook-konkurrencer ikke må udnytte deltagerens personlige tidslinje eller venneforbindelser. Det betyder, at en konkurrence ikke må præmiere en handling, hvor det kræves, at deltageren involverer egen eller venners tidslinjer, idet dette vil blive betragtet som en overtrædelse af reglerne om uanmodet henvendelse.
Følgende er således ikke tilladt:
At kræve, at deltagerne deler konkurrencen.
Eksempel: ”I anledning af 1. søndag i advent udlodder vi en biograftur for 2! For at deltage i konkurrencen, skal du dele dette opslag”.
At kræve, at deltagerne tagger sine venner.
Eksempel: ”I anledning af 1. søndag i advent udlodder vi en biograftur for 2! For at deltage i konkurrencen, skal du tagge den person, du vil dele oplevelsen med.”
Derudover er det et krav, at det fremgår tydeligt, at konkurrencen ikke har noget med Facebook at gøre. Et eksempel på en sådan disclaimer kunne være ”Denne konkurrence er på ingen måde sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook”.
Udover ovenstående skal konkurrencen naturligvis overholde markedsføringslovens øvrige betingelser. Det betyder bl.a. at konkurrencen ikke må være vildledende eller indeholder stødende elementer. Oplyser man eksempelvis præmiens værdi, skal denne være retvisende, og man skal kunne dokumentere, at dette er den reelle markedsværdi.
Det må man godt
Der er god mulighed for at lave en vellykket konkurrence på Facebook, hvor man når ud til en masse mennesker uden at bryde reglerne.
Følgende er således tilladt:
At kræve, at deltagerne skriver en kommentar.
Eksempel: ”I anledning af 1. søndag i advent udlodder vi en biograftur for 2! For at deltage i konkurrencen, skal du skrive navnet på din yndlingsfilm i kommentarfeltet”.
At kræve, at deltagerne liker/synes godt om opslaget.
Eksempel: ”I anledning af 1. søndag i advent udlodder vi en biograftur for 2! For at deltage i konkurrencen, skal du like dette opslag”.
At kræve, at deltagerne liker/synes godt om siden.
Eksempel: ”I anledning af 1. søndag i advent udlodder vi en biograftur for 2! For at deltage i konkurrencen, skal du synes godt om vores side”.
Sidstnævnte er dog i praksis en dårlig idé, fordi man som sideindehaver ikke har mulighed for at tjekke, hvorvidt deltageren rent faktisk har liket siden. På den måde kan man således komme til at give præmien til én, der reelt ikke har opfyldt deltagelsesbetingelserne.
Gråzoner
I visse tilfælde kan en konkurrence – på papiret - være lovlig, men i praksis give anledning til betænkninger.
Det er eksempelvis tilladt at opfordre deltagerne til at tagge deres venner eller dele opslaget, så længe det fremgår tydeligt, at det ikke er et krav for at deltage. Men resultatet bliver ofte, at mange deler eller tagger, fordi de ikke har læst teksten ordentligt, hvormed konkurrencen kan give anledning til irritation hos alle dem, som ikke finder den relevant. Har man lavet en god konkurrence, skal brugerne nok dele den af sig selv, og vi anbefaler således, at man undlader at opfordre til at dele eller tagge.
Ligeledes anbefaler vi, at man undlader at anvende formuleringer i retningen af ”Skriv navnet på den person, du vil dele præmien med”. Selvom man ikke direkte beder deltagerne tagge en anden person, vil det i praksis være resultatet, fordi Facebook automatisk foreslår en brugerprofil, så snart man begynder at skrive et navn.
Afsluttende bemærkninger
Konkurrencer på Facebook kan være et rigtig godt værktøj til at nå ud til en masse mennesker på kort tid, men de kan i visse tilfælde gøre mere skade end gavn.
Afholder du selv konkurrencer på Facebook, eller er du blot ivrig deltager i andres konkurrencer, er det derfor vigtigt, at have styr på reglerne - både så du som sideadministrator ikke risikerer at få din virksomhed i fedtefadet, men også så du som bruger ikke spammer dine venner.
Oplever du, at en konkurrence ikke overholder reglerne, opfordrer vi til, at du gør sideindehaveren opmærksom på problemet. Ændrer de ikke betingelserne, kan du anmelde siden til Facebook eller – i grove tilfælde – indgive en klage til Forbrugerombudsmanden.
Af Mia Storm
Advokatfuldmægtig
E-mail: ms@otello.dk