
Moon Boot-støvlen afvist som tredimensionelt varemærke
De ikoniske Moon Boot-støvler - eller månestøvlerne, som de også kaldes - har altid skabt en masse opmærksomhed og omtale. Senest har Moon Boot-støvlerne været genstand for en sag ved EU-domstolen, som angik hvorvidt de ikoniske vinterstøvler nyder beskyttelse som et tredimensionelt varemærke.
SAGENS BAGGRUND
I 2011 ansøgte den italienske virksomhed, Technica Group SpA, som står bag de ikoniske Moon Boot-støvler, om registrering af et tredimensionelt mærke svarende til formen på støvlerne. Registreringen blev gennemført af den europæiske varemærkemyndighed året efter.
I 2017 indgav det schweiziske selskab, Zeitneu GmbH, ugyldighedsbegæring ved den europæiske varemærkemyndighed, idet Zeitneu var af den opfattelse, at det tredimensionelle varemærke er beskrivende for vinterstøvler, og dermed ikke har fornødent særpræg til at blive registreret for fodtøj i vareklasse 25.
Ugyldighedssagen blev i forlængelse heraf behandlet ved den europæiske varemærkemyndighed og herefter anket til appelkammeret, og senest endeligt afgjort ved EU-domstolen den 19. januar 2022.
EU-DOMSTOLENS AFGØRELSE
Indledningsvist bemærkede EU-domstolen, at særprægsvurderingen af tredimensionelle varemærker ikke er anderledes end særprægsvurderingen af øvrige varemærker, herunder ord- og figurmærker.
EU-domstolen bemærkede imidlertid, at det i praksis kan forekomme vanskeligere for tredimensionelle varemærker at opfylde kravet om særpræg, idet tredimensionelle varemærker ofte udgør produktets udseende, og dermed ikke særprægede ord eller grafiske elementer. I relation hertil bemærkede EU-domstolen, at tredimensionelle mærker, der blot består af produktets udseende, skal afvige væsentligt fra sektorens normer eller sædvaner, for at have fornødent særpræg til registrering.
Bedømmelsen af Moon Boot-støvlens særpræg blev derfor vurderet ud fra, hvorvidt helhedsindtrykket af vinterstøvlen afviger væsentligt fra fodtøjssektoren, herunder støvlesektorens, normer og sædvaner. I den forbindelse vurderede EU-domstolen, at formen på Moon Boot-støvlerne svarer til den almindelige form på vinterstøvler, der som oftest består af et højt skaft med såler og snørebånd.
Det var derfor EU-domstolens vurdering, at Moon Boot-støvlerne ikke havde det fornødne særpræg til at opnå varemærkebeskyttelse for fodtøj i vareklasse 25.
VORES KOMMENTAR
Afgørelsen om Moon Boot-støvlerne viser, at det ikke er nok for særprægsvurderingen, at produktet er ikonisk og gennem tiden har skabt en masse opmærksomhed og omtale. Varemærkeregistrering af tredimensionelle varemærker i form af produkter forudsætter, at udseendet på produktet afviger væsentligt fra sektorens normer og sædvaner, hvilket kan være ganske svære krav at opfylde.
Har du spørgsmål til afgørelsen eller skal vi hjælpe dig med registrering af dit tredimensionelle varemærke, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller mail@otello.dk.