Nets taber sag om nyt Dankort-logo
Sø- og Handelsretten har for nyligt afsagt dom i en sag vedrørende ændring af et registreret varemærkes udseende. Sagen handler om hvorvidt indehaveren af et registeret varemærke har ret til at foretage ændringer i varemærkets udseende, uden at der derved er behov for en helt ny registrering af mærket.
Nets havde anmodet Patent- og Varemærkestyrelsen om at få foretaget enkelte ændringer i det velkendte Dankort-logo, som har været registreret siden 1982. Ifølge varemærkelovens § 24, stk. 1 har indehaveren af et varemærke ret til at få foretaget ændringer i et registeret varemærke, hvis ændringen er uvæsentlig, og hvis helhedsindtrykket af mærket ikke ændres.
.
Patent- og Varemærkestyrelsen afslog at ændre i registreringen med den begrundelse, at der var tale om så betydelige ændringer, at det var nødvendigt med en helt ny registrering af varemærket. Styrelsen begrundede bl.a. dette med, at formen var blevet ændret fra kvadrat til oval, at en del af bogstavet ’K’ var blevet fjernet, og at rammen om logoet var blevet ændret fra sort til grå og var blevet mindre skarp.
Patent- og Varemærkestyrelsens afgørelse blev indbragt for Ankenævnet, der stadfæstede afgørelsen. Herefter indbragte Nets sagen for Sø-og Handelsretten. Dette ændrede imidlertid ikke udfaldet, idet retten slog fast at der ikke blot var tale om en mindre modernisering af mærket, men derimod en ændring af mærkets karakteristiske bestanddel og derved også en ændring af selve mærkets identitet.
Retten understregede desuden, at vurderingen af, om ændringerne var i strid med varemærkelovens § 24, stk. 1 udelukkende skulle ske ved at foretage en sammenligning mellem de oprindelige logoer og de foretagne ændringer. Det var således uden betydning for vurderingen, hvordan forbrugeren opfattede logoernes ændringer, og at de – sandsynligvis – ikke ville bemærke ændringerne.
Derudover fastslog retten, at varemærkelovens § 24. stk. 1’s noget snævre anvendelsesområde måtte ses som udtryk for en afvejning mellem varemærkeindehaverens interesse i at kunne foretage mindre ændringer uden at miste sin prioritetsdato og hensynet til tredjemands mellemkommende rettigheder.
Afgørelsen slår således fast, at hvad de fleste vil betragte som bagatelagtige småjusteringer kan have store konsekvenser for et varemærkes beskyttelse. Hvis man overvejer at lave ændringer i sit varemærke, skal man derfor være opmærksom på, at mere omfattende ændringer højst sandsynligt nødvendiggør en helt ny registrering af mærket.
Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har eventuelle spørgsmål eller ønsker yderligere information om afgørelsen