Ny dom om firmanavne som Google AdWord
Sø- og Handelsretten har i januar 2017 afsagt dom i en sag, der handlede om, hvorvidt fastfoodkæden Just-Eat handlede i strid med markedsføringsloven ved at bruge navnet ”Easy2Eat” som Google AdWord, og om virksomheden Easy2Eat i så fald kunne kræve erstatning i anledning af brugen.
Google AdWords er Googles program til onlineannoncering, hvor personer og virksomheder kan oprette annoncer, der bliver vist i toppen af Googles søgeresultater ved søgning på bestemte ord eller navne. Ved at bruge tjenesten kan man således købe sig ind på specifikke ord og sikre sig, at ens hjemmeside dukker op som et topresultat, når internetbrugere søger på bestemte ord.
Tvisten mellem Just-Eat og Easy2Eat opstod helt tilbage i 2012, hvor Easy2Eat første gang rettede henvendelse til Just-Eat, efter at have konstateret, at Just-Eat anvendte ”Easy2Eat” som Google AdWord, hvilket Easy2Eat ønskede standset straks.
Det lykkedes imidlertid ikke, for i 2014 rettede Easy2Eat endnu en gang henvendelse til Just-Eat, efter at de havde modtaget adskillelige henvendelser fra restaurantens kunder, der var sure over, at de ikke havde fået en rabat, som de var blevet lovet, hvis de vel og mærke bestilte via Easy2Eat. På ny krævede Easy2Eat brugen af navnet standset, og de gjorde i den forbindelse tilmed krav på erstatning for den uberettigede brug, der efter Easy2Eats udsagn var i strid med markedsføringsloven. Efter denne henvendelse fjernede Just-Eat ”Easy2Eat” som AdWord, men afviste dog at være erstatningsansvarlige for brugen.
Som dokumentation for den påståede krænkelse, fremlagde Easy2Eat et screenshot fra Google på søgeordet ”Easy2Eat”, hvor der som det øverste resultat vises et link til Just-Eats hjemmeside. Overskriften til linket bestod dog af navnet ”Easy2Eat” med fede bogstaver, og det er ud fra dette billede med god grund, at Easy2Eats kunder er blevet narret til at tro, at de bestilte deres mad gennem Easy2Eat, selvom de i virkeligheden brugte Just-Eat.
I forhold til spørgsmålet om erstatning, bestred Just-Eat at være ansvarlige. Dette begrundede de bl.a. med, at Easy2Eat som AdWord havde været tilgængeligt hos Google, hvorfor det ifølge Just-Eat måtte være Easy2Eats eget ansvar at oplyse Google om, at Easy2Eat ikke skulle tilbydes som mulige bud på AdWords. Derudover blev det af Just-Eat gjort gældende, at Easy2Eat ikke var et særegent eller velkendt brand inden for takeaway-branchen, og at det ikke var registreret som varemærke, hvorfor Just-East ikke havde haft anledning til at markere det på den såkaldte ”negativ-liste” over for Google.
Kort om markedsføringsloven
Markedsføringslovens § 1 fastslår, at erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik, under hensynstagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Efter § 18 må erhvervsdrivende ikke anvende andre erhvervsdrivendes forretningskendetegn, eller kendetegn forvekslelige hermed, og endelig efter lovens § 20, stk. 3 følger det, at den der krænker eller uberettiget udnytter en andens ret, skal betale et rimeligt vederlag.
Just-Eat bestred, at de ved brug af navnet Easy2Eat havde opnået en markedsføringsmæssig fordel og derfor ikke havde overtrådt markedsføringsloven.
Sø- og Handelsrettens afgørelse
Sø- og Handelsretten fandt, at Just-Eats brug af Easy2Eats navn som Google AdWord havde medført en risiko for forveksling mellem de to virksomheder, da virksomhederne leverede samme tjenesteydelser, og Just-Eats brug af Easy2Eats forretningsnavn havde dermed påført Just-Eat en urimelig fordel, hvilket var i strid med markedsføringsloven.
Retten begrundede bl.a. deres afgørelse med, at Easy2Eat allerede i 2012 havde rettet henvendelse til Just-Eat med henblik på at stoppe deres brug af Easy2Eats navn som AdWord, og at Just-Eat som følge heraf havde handlet i strid med markedsføringslovens §§ 1 og 18, da de trods påmindelse havde fortsat brugen af navnet.
Retten fik med sin afgørelse indirekte gjort gældende, at det ikke havde nogen betydning for sagens resultat, at Google havde udbudt Easy2Eat som muligt bud på AdWords. Ligeledes - og måske særligt vigtigt - fik Sø- og Handelsretten slået fast, at man ikke har ret til at anvende en konkurrents forretningskendetegn som Google AdWord, uanset om det er registreret som varemærke eller ej.
Just-Eat blev dømt til at betale et rimeligt vederlag til Easy2Eat, der blev fastsat til 5.000 kr.