UNDGÅ AT OVERTRÆDE MARKEDSFØRINGSLOVEN VED KONKURRENCER PÅ SOCIALE MEDIER
Af Michael Hansen, Advokat (H)
Ifølge markedsføringsloven er det tilladt for virksomheder at ringe til både privatpersoner og virksomheder i markedsføringsøjemed, så længe modtageren ikke har frabedt sig dette, eller er registreret på den såkaldte "Robinson-liste".Anderledes forholder det sig dog, når det drejer sig om markedsføring via elektronisk post. Elektronisk post dækker over enhver form for meddelelse i tekst, lyd eller billede, som sendes gennem et offentligt kommunikationsnetværk og opbevares der, indtil modtageren henter den. Dette inkluderer alt fra e-mails, SMS-beskeder og MMS-beskeder til push-beskeder på sociale medier. Når markedsføringen sker via elektronisk post, er den omfattet af markedsføringslovens §10, stk. 1, som indeholder det såkaldte ”spamforbud”. Forbuddet betyder, at erhvervsdrivende ikke må sende elektronisk post til modtagere, medmindre de har givet et forudgående samtykke.
Den stigende brug af sociale medier til markedsføring har dog skabt et behov for klarhed omkring reglerne, især når det gælder konkurrencer på sociale medier. I en dom fra 2022 fastslog Retten i Kolding, at konkurrencer på sociale medier, hvor det er et krav for at deltage, at man ’’tagger’’ andre, også er omfattet af spamforbuddet. Spørgsmålet har herefter været, om en virksomheds indirekte opfordring til at ''tagge'' andre også er omfattet af spamforbuddet.
Dette spørgsmål blev taget op af Forbrugerombudsmanden, da han i august politianmeldte en virksomhed, der via konkurrencer på TikTok og Instagram krævede, at deltagerne skulle informere andre om konkurrencen. Virksomheden havde formuleret sine deltagerkrav som "tag to venner i kommentarfeltet" og "fortæl to venner om konkurrencen i kommentarfeltet". Forbrugerombudsmanden kontaktede først virksomheden og orienterede om reglerne for konkurrencer på sociale medier, men da virksomheden gentog overtrædelsen en måned senere, blev den politianmeldt.
Forbrugerombudsmanden udtalte i den forbindelse, at det generelt er i strid med spamforbuddet, hvis konkurrencebetingelser på sociale medier er formuleret på en måde, der sandsynligvis vil føre til, at deltagerne ’’tagger’’ andre i kommentarfeltet. Som virksomhed kan man derfor ikke undgå ansvar ved at lade brugere udføre den direkte markedsføring på virksomhedens vegne. Forbrugerombudsmanden udtalte også, at et deltagerkrav om at skulle ''fortælle'' sine venner om konkurrencen i kommentarfeltet, kunne sidestilles med at ''tagge'', da kravet efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke er muligt at opfylde uden at anvende tag-funktionen.
I sidste ende kan en overtrædelse af spamforbuddet resultere i en bødestraf, og det er derfor vigtigt, at man som virksomhed sætter sig ind i de markedsføringsretlige regler, forinden man påbegynder sin markedsføring.
Hvis du har spørgsmål til afgørelsen, Forbrugerombudsmandens politianmeldelse eller ønsker en gennemgang af lovligheden af din virksomheds markedsføring, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller på mail@otello.dk.