
Chanel taber sag mod Huawei
EU-domstolen tog den 21. april 2021 stilling til, hvorvidt Huawei havde kopieret Chanels karakteristiske CC-logo. Afgørelsen blev truffet på baggrund af art. 8, stk. 1, litra b, og art. 8, stk. 5, i forordning nr. 207/2009 (nu art. 8, stk. 1, litra b, og art. 8, stk. 5, i forordning nr. 2017/1001).
Chanel argumenterede i forbindelse med sagen for, at der forelå lighed mellem logoerne, særligt når Huaweis logo blev roteret med 90°.
Selvom varemærkerne deler visse lighedstegn, herunder i form af den cirkelformede indramning og de sammenflettede kurver, fandt EU-domstolen, at logoernes visuelle udtryk er forskellige. Domstolen lagde i den forbindelse vægt på, at C’erne i Chanels logo er tykkere og mere runde samt at disse er anbragt horisontalt modsat Huaweis logo.
Hertil bemærkede EU-domstolen, at sammenligningen af logoerne skal foretages i den form, hvori de er registreret. Domstolen tog således ikke rotationen i betragtning i sin vurdering af forvekslingsrisikoen.
På baggrund af den manglende visuelle lighed mellem de omtvistede varemærker, vurderede EU-domstolen, at der ikke var behov for at inddrage yderligere faktorer i vurderingen heraf.
EU-domstolen afviste således at afsige dom efter Chanels påstande, idet der ikke fandtes at være visuel lighed mellem logoerne.
Har du spørgsmål til beskyttelse af logoer eller til varemærker generelt, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller e-mail mail@otello.dk.