Hvorfor bruge penge på varemærker?
For mange er varemærker lidt af et mysterium.
Varemærker har faktisk eksisteret siden Romertiden, hvor smedene graverede mærker på deres sværd. Et af de ældste kendte varemærker ejes af bryggeriet Löwenbräu, som angiveligt har benyttet sit figurmærke med en løve siden 1383.
Det var egentlig mere korrekt at kalde et varemærke for et handelsmærke (heraf det engelske ord "Trademark"). Et varemærke er nemlig forretningskendetegn, som benyttes i handlen til at identificere en virksomhed, dets produkter og tjenesteydelser. De mest kendte forretningskendetegn er firmanavne, produktnavne og logoer.
Formålet med at beskytte varemærker er at sikre de immaterielle værdier, som er knyttet til virksomheders forretningskendetegn og samtidigt beskytte forbrugerne.
Hvis man lovligt kunne benytte andres forretningskendetegn, så ville den goodwill og tillid, som er opbygget mellem virksomheder og kunder hurtigt fordufte. Det ville være helt meningsløst at bruge store summer på at markedsføre nye produkter, hvis enhver frit kunne benytte produktnavnene til konkurrerende formål. Desuden ville der være betydelig risiko for, at forbrugerne ville blive vildledt om varernes oprindelse. Hvis for eksempel enhver legetøjsproducent frit kunne benytte Lego’s varemærker, så ville forbrugerne ikke vide, hvor de originale Lego produkter kommer fra.
En varemærkeregistrering indebærer ikke blot en ret til at tilføje et ® til et navn eller et logo. Registreringen giver også mulighed for at forbyde andre at benytte varemærket i forbindelse med konkurrerende eller krænkende aktiviteter.
Varemærkernes betydning er særligt fremtrædende i forbindelse med virksomhedssalg. Køber vil normalt kræve dokumentation for, at virksomhedens varemærker, herunder navne og logoer er effektivt beskyttede. Hvis det konstateres, at varemærkerne ikke er registrerede og at der er risiko for at virksomheden ikke kan gribe ind overfor fremtidige krænkelser, så kan det få stor negativ indvirkning på prisen for virksomheden.
For virksomheder, som arbejder internationalt, er varemærkeregistrering særlig vigtig. Hvor retten til et varemærke kan opstå ved ibrugtagning i Danmark, så er det i mange lande hovedreglen, at varemærket skal registreres for at opnå beskyttelse. Uden varemærkeregistrering risikerer virksomheden at blive udelukket fra lukrative markeder og samtidigt at være afskåret fra at gribe ind overfor krænkelser af varemærket.
Set i lyset af de mange fordele, der er ved en varemærkeregistrering, så burde prisen ikke være afskrækkende. For 50.000 kr. kan man faktisk komme langt, hvis man for eksempel ønsker at registrere sit varemærke i EU, USA, Kina og Rusland.
Læs mere om varemærkeregistrering i Danmark, EU og Internationalt på Rettigheder.dk.
For yderligere information kontakt Martin Hjelm Kristensen.