Interflora vinder Google adwords sag
I bloggen har der tidligere være indlæg om Google adwords, som er ord erhvervsdrivende køber af Google for at anvende dem som søgekriterier. I tidligere EU-domme, er det blevet fastslået, at brugen af andre erhvervsdrivendes varemærker som adwords ikke nødvendigvis udgør en varemærkeretlig krænkelse.
Det er annoncørens ansvar, at brugen af andre erhvervsdrivendes varemærker ikke foranlediger forbrugere til at tro, at der er en forbindelse mellem annoncøren og varemærkeindehaveren. Forbrugeren skal således let kunne gennemskue, at de varer og ydelser der reklameres for i annoncen ikke oprinder fra varemærkeindehaveren.
I Interflora sagen havde Marks & Spencer, som er en af de mere eksklusive dagligvarekæder i England, købt flere adwords som indeholdt varemærket Interflora, sådan at annoncer fra Marks & Spencers blomster leverings service ville blive vist, når forbrugere søgte på Interflora på Google. I selve annoncen havde Marks & Spencer ikke brugt Interflora-varemærket.
Højesteret i London fandt, at forbrugere kunne foranlediges til at tro, at Marks & Spencers blomster afdeling var en del af Interflora netværket, som netop består af en række større og mindre detail forhandlere. På den baggrund fik Interflora medhold i sin påstand om, at Marks & Spencer ved brug af de pågældende adwords indeholdende ordet "interflora" krænkede Interfloras rettigheder.
Dommen viser, at annoncører der anvender andre erhvervsdrivendes varemærker som adwords, kan blive ansvarlige, selvom varemærket ikke fremgår af selve annoncen. Annoncøren skal være omhyggelig med at gøre opmærksom på, at vedkommendes forretning ikke har noget at gøre med varemærkeindehavernes forretning.
Det skal i øvrigt bemærkes, at brugen af adwords i Danmark kan være i strid med markedsføringsloven.