
Landsretten giver Femina medhold i principiel sag
Af Michael Hansen, Advokat
Pressefrihed uden frygt for varemærkeloven
Sagen mellem Interflora og Femina fra Aller Media er nu endeligt afgjort ved Østre Landsret eftersom Landsretten d.16. april 2020 omstødte Sø- og Handelsrettens afgørelse. Sagen drejede sig om, hvorvidt anvendelsen af udtrykket ”sig det med blomster” i en artikel i Femina udgjorde en krænkelse af Interfloras varemærkerettigheder. I 2018 fik Interflora i første omgang medhold ved Sø- og Handelsretten i, at det udgjorde en krænkelse, at Femina havde brugt sloganet ”sig det med blomster”, hvilket vi skrev om i artiklen her. Dette holdt dog ikke stik ved Landsretten.
Efter Sø- og Handelsrettens dom, trådte Dansk Journalistforbund ind i sagen på vegne af Aller Media, da de var af den opfattelse, at sagen ville få en principiel karakter for branchen.
Ligesom ved Sø- og Handelsretten fandt Landsretten det ikke godtgjort, at varemærket var blevet til en almindelig betegnelse inden for de varer og tjenesteydelser, som mærket er registreret for. Landsretten fastslog ligeledes, at varemærket ikke skulle ophæves som følge af manglende brug. Landsrettens dom adskiller sig ved, at Landsretten ikke fandt Feminas brug af mærket for stridende med varemærkeloven. Hertil bemærkede Landsretten, at brugen af mærket ikke var sket på en sådan måde, at læseren ville opfatte produkterne som hidrørende fra Interflora, hvorfor Interfloras renommé forblev ubeskadiget. Landsretten fandt efter en samlet vurdering ikke grundlag for at anse Feminas anvendelse af mærket som varemærkeretlig brug i strid med varemærkelovens § 4, stk. 2.
Landsretten omstødte på dette grundlag afgørelsen. Dommen er en principiel sejr for journaliststanden, da den tilgodeser hensynet til journalistikkens pressefrihed samt den generelle ytringsfrihed.
Har du spørgsmål til afgørelsen eller registreringen af varemærker, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller mail@otello.dk.