Husk reglerne om prismarkedsføring til Black Friday
Af Mia Storm, Advokat (L)
Black Friday er lige om hjørnet, og Black Week, Black Month (og hvad butikkerne ellers kan finde på) er allerede godt i gang. Slagtilbud og besparelser står i kø, og i den forbindelse er det oplagt med en påmindelse om de nye regler for prismarkedsføring, som trådte i kraft sidste år.
Reglerne har til formål at beskytte forbrugerne mod vildledning og at sikre fair og gennemsigtig konkurrence mellem de erhvervsdrivende. Reglerne regulerer hvornår – og hvordan – erhvervsdrivende kan benytte sig af besparelsesudsagn, hvad enten det er i forhold til deres egen normalpris eller markedsprisen.
Vi skrev en artikel om samme emne sidste år, da reglerne trådte i kraft, som du kan læse her. Nedenfor er blot en gentagelse af de vigtigste punkter, så du kan blive klar til Black Friday og juleudsalget – hvad enten du er erhvervsdrivende med et ønske om at hoppe med på tilbudsbølgen, eller forbruger, som gerne vil kunne gennemskue, om tilbuddene egentlig er så gode, som de udgiver sig for at være.
Vær opmærksom på normalprisen
Hvis der angives en normalpris, skal normalprisen angives som den laveste pris på produktet de seneste 30 dage. Tidligere talte korte kampagner – som f.eks. Black Friday – ikke med i perioden, men det gør de nu. Derfor skal man som erhvervsdrivende være opmærksom på, at et godt tilbud på Black Friday vil påvirke normalprisen til og med juleaften, og at varen således vil have en lavere normalpris (og dermed en mindre besparelse) gennem hele julesalget. Først til januarudsalget vil varen igen kunne angives med sin høje normalpris – frem til da, vil det være Black Friday-prisen, der skal angives som normalpris.
Husk tilbudsperioden
Et tilbud må som udgangspunkt kun gælde i 10 dage. Der er mulighed for at forlænge tilbuddet – enten i forbindelse med tilbuddets start eller tilbuddets afslutning – men uanset hvad, kan tilbuddet ikke gælde i længere tid end halvdelen af normalpris-perioden. Har en vare haft en normalpris i 30 dage, kan tilbuddet således maksimalt vare i 15 dage – har normalprisen varet i 60 dage, kan tilbuddet vare i 30 dage. I begge tilfælde skal der dog gøres tydeligt opmærksom på, at der er tale om en tilbudsperiode ud over de sædvanlige 10 dage.
Udnyt kombinationstilbud
Kombinationstilbud afbryder ikke 30-dages-perioden, og derfor kan kombinationstilbud være en oplagt mulighed til kortere tilbudsperioder som Black Friday. Kombinationstilbud gør det muligt at sælge 2 varer sammen til en samlet – lavere – pris med angivelse af normalprisen af de 2 varer hver for sig, så længe varerne hver for sig har haft den angivne normalpris i mindst 30 dage. Har en vare været på kombinationstilbud til Black Friday, kan varen herefter sættes ned til det efterfølgende juleudsalg med angivelse af normalprisen på den individuelle vare.
Drop de vejledende priser
Hvis man som erhvervsdrivende ikke ønsker at angive sin egen normalpris – enten fordi den er for lav, eller fordi det er for besværligt at holde styr på de løbende udsving – kan man i stedet angive markedsprisen. Markedsprisen er den reelle pris for samme vare på markedet – ikke den vejledende pris – og man skal kunne dokumentere, at det samme produkt udbydes til salg til den angivne pris af et repræsentativt udsnit af den del af markedet, som det er rimeligt og relevant at sammenligne sig med.
Hav styr på loggen
Med de nye regler bliver det afgørende for virksomheder, at de kan logge de løbende priser – og dermed dokumentere, at de har overholdt 30-dagesfristen og reglerne for tilbudsperiodens varighed.
Det er Forbrugerombudsmanden, der fører kontrol med overholdelse af reglerne, og særligt Black Friday er i Forbrugerombudsmandens søgelys. Der er allerede udskrevet en stak bøder for vildledende prismarkedsføring i de seneste år, og hvis du vil undgå at få en bøde i tidlig julegave, anbefaler vi, at du sætter dig godt ind i reglerne og får logget samtlige normalpriser og tilbudspriser, hvis nu Forbrugerombudsmanden skulle komme på visit.
Spørgsmål?
Har du spørgsmål til reglerne for prismarkedsføring, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.