Nye regler for prismarkedsføring
Den 28. maj 2022 trådte nye retningslinjer i kraft for prismarkedsføring. Det sker på baggrund af en ny bestemmelse om prisnedsættelser i prismærkningsbekendtgørelsen, der er baseret på et EU-direktiv, der har til formål at beskytte forbrugere i forbindelse med angivelse af priser på forbrugsvarer. Reglerne indebærer, at virksomheder - der anvender prisnedsættelser med sammenligning af egen tidligere pris - skal angive varens normalpris, hvilket betyder, at virksomheden skal angive den laveste pris, som den erhvervsdrivende har anvendt for varen i periode på mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen.
Besparelsesudsagn
De nye retningslinjer medfører, at meddelelser om prisnedsættelser skal angive varens normalpris. Dette omfatter udtryk, der både direkte eller indirekte angiver egen normalpris, blandt andet ”normalpris/tilbudspris”, ”før/nu”, ”spar xx%” eller ”spar xx kr.” Hvis der ikke er angivet andet, vil prissammenligningen blive anset for en sammenligning med den erhvervsdrivendes egen normalpris og dermed vil reglerne skulle opfyldes.
Normalprisen vil fremadrettet skulle sammenlignes med varens pris for de seneste 30 dage – modsat de 6 uger, som tidligere var gældende. Dette betyder konkret, at en nedsat vare vil skulle sammenlignes med den laveste pris, som varen har haft i en periode på mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen. Til illustration kan tænkes, at en vare har været sat ned fra 200 kroner til 150 kroner den 1. juni. Vælger den erhvervsdrivende herefter, at det samme produkt skal på tilbud igen den 20. juni samme år, da vil normalprisen være 150 kroner, og ikke 200 kroner.
Der gøres dog undtagelse fra ovenstående, hvis det drejer sig om varer, der har en meget kort holdbarhed (varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt), eksempelvis kød/fisk og afskårne blomster. For disse typer varer gælder der alene en referenceperiode på 14 dage kontra de 30 dage. Før bestemmelsens ikrafttræden har også sæsonvarer og almindelige dagligvarer haft en kortere referenceperiode. De nye retningslinjer indebærer dog, at undtagelsen vil dække over færre varer end den gamle undtagelse, og dermed bliver reglerne strammet.
Tilbudsperioden for den pågældende vare må kun være op til 10 dage (og 5 dage for varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt). Tilbudsprisen kan dog markedsføres efter de 10 dage, hvis den erhvervsdrivende i tilbudsperiodens begyndelse klart og tydeligt oplyser, at der er tale om en forlængelse i umiddelbar forbindelse med tilbuddet – eksempelvis at tilbuddet er gældende for hele december måned. Markedsføringen af prisen som en nedsat pris må under alle omstændigheder højst vare halvdelen af varigheden af den periode, hvori normalprisen har været gældende. Dermed kan man ikke som erhvervsdrivende blot have varer i sit sortiment, der altid angives til at være på tilbud, idet ”tilbudsprisen” da vil være at anse som den nye ”normalpris”.
Andre salgsfremmende udtryk og korte kampagner
Forbrugerombudsmandens vejledning anfører endvidere, at flere salgsfremmende udtryk fremadrettet vil være omfattet af reglerne, herunder udtryk som ”kun”, ”chokpris”, ”super billigt” og lignende. Ord som disse må kun anvendes, hvis de har et reelt indhold – dvs. købet være særlig fordelagtigt.
Det har hidtil også været muligt for de erhvervsdrivende at køre korte kampagner på op til 3 dage, uden at dette har afbrudt normalprisperioden. Dette vil efter de nye retningslinjer imidlertid ikke længere være muligt. Dette betyder, at såfremt en pris ikke har været gældende i mindst 30 dage forinden et tilbud, så kan prisen ikke anvendes som en normalpris ved markedsføring af et tilbud.
I nyere tid er detailhøjtider som f.eks. Black Friday også blevet adopteret af danskerne, hvormed flere virksomheder på dagen (og i nogle tilfælde også i tiden op til og/eller et par dage efter) kører med ”skarpe” tilbud efter eget udsagn. I fremtiden vil virksomhedsejere imidlertid skulle være opmærksom på, hvad en sådan markedsføring vil have af konsekvens for julehandlen. Såfremt virksomhederne har kørt med Black Friday-tilbud, vil dette være normalprisen de næste 30 dage – altså ind i julemåneden – og dermed vil det også som udgangspunkt være denne pris, der skal sammenlignes med ved annoncering af juletilbud.
Sammenligning med priser på markedet
Den erhvervsdrivende må ved en prissammenligning kun anvende udtrykket ”vejledende pris” eller lignende, hvis den vejledende pris reelt er markedsprisen. ”Vejledende pris” er den pris, som importøren eller et andet tidligere salgsled har foreslået den erhvervsdrivende at sælge varen til, men i sidste ende er det den erhvervsdrivende, der fastsætter prisen – og den vejledende pris er, som navnet antyder, alene vejledende, ikke bindende. Bruger man udtrykket ”vejledende pris”, skal man således kunne dokumentere, at den vejledende pris reelt bliver anvendt som markedspris. Er den vejledende pris eksempelvis 20 kroner, men samtlige forhandlere sælger varen til 30 kroner, vil den vejledende pris – altså markedsprisen – være 30 kroner, ikke 20 kroner.
Markedsprisen er ikke en gennemsnitspris. Hvis der er tale om en sammenligning med en gennemsnitspris, skal dette udtryk anvendes. Hvis en virksomhedsejer således skal anvende udtrykket ”markedspris”, skal virksomhedsejeren kunne dokumentere, at produktet sælges eller udbydes til salg til den angivne markedspris på et repræsentativt udsnit af den del af markedet, som det er rimeligt og relevant at sammenligne med.