Ny forordning forbyder geoblokering
Den 3. december trådte en ny forordning i kraft, som skal gøre det nemmere for både virksomheder og forbrugere at handle på tværs af EU’s grænser. Forordningen handler om uberettiget forskelsbehandling ved onlinesalg, og den underlægger alle virksomheder i EU de samme regler, som har til formål at skabe et indre marked med lige konkurrencevilkår.
Det vigtigste element i forordningen er forbuddet mod såkaldt geoblokering. Geoblokering er, når virksomheder på en eller anden måde blokerer - eller begrænser - adgangen til apps eller websteder for udenlandske kunder og kun giver adgang til udvalgte brugere, f.eks. kun brugere fra Danmark. Det kan der være mange grunde til at gøre, men den nye forordning fastslår altså, at dette ikke fremover vil være lovligt.
Målet med de nye regler er at skabe et indre marked i EU, hvor der heller ikke ved onlinesalg er begrænsninger for den fri handel – uanset hvor i EU du bor, eller hvor du ønsker at handle.
Selvom man som kunde får bedre og mere ens vilkår, kan man dog ikke forvente at virksomhederne forpligtes ud over hvad der er rimeligt. Virksomhederne er altså ikke forpligtet til at levere i et land, hvor de ellers normalt ikke leverer. Kunden er stadig velkommen til at købe på virksomhedens hjemmeside, men må - på lige vilkår med de lokale kunder - hente sine varer et sted, hvor virksomheden leverer dem.
Med forordningen får man som kunde altså øgede valgmuligheder, fordi man i princippet har adgang til alle varer, der udbydes online i EU. En sådan valgfrihed øger konkurrencen på det europæiske marked, og virksomhederne vil derfor kunne presse hinanden mere på prisen – hvilket vil være til fordel for kunderne, som kan forvente lavere priser og store besparelser. Og besparelserne er ikke ubetydelige – faktisk mener man i EU-kommissionen, at forbrugerne i EU samlet set vil kunne spare 11,7 mia. Euro om året.
Ud over besparelser, vil kunderne også få glæde af øget gennemsigtighed. Forordningen fastslår, at vilkår og betingelser skal være ens for alle kunder – uanset hjemland – og dermed kan man som kunde fremover handle nemt og trygt på udenlandske hjemmesider, uden at skulle bekymre sig om anderledes regler og betingelser.
Forordningen har også positiv indvirkning på virksomhederne, som ikke længere skal bekymre sig om, hvor kunden bor, og om der gælder andre (og mere indviklede) regler end for virksomhedens lokale kunder. Virksomhederne får også markant flere potentielle kunder og i takt med det – forhåbentligt – stigende salg, kan virksomheden sænke sine omkostninger og dermed opnå stordriftsfordele.
Forordningen er et vigtigt skridt for, at EU kan følge med i konkurrencen om kunderne på internationalt plan – internationale virksomheder som Amazon, eBay og lignende gør det nemt at købe varer fra nær og fjern, men forhåbentlig kan den øgede gennemsigtighed og den manglende geoblokering gøre det mere attraktivt at handle hos EU-virksomheder, hvilket kan føre til lavere priser og dermed endnu flere fordele for kunderne.
EU-kommissionen vil inden for de næste to år vurdere effekten af forordningen, og om der eventuelt er behov for yderligere regulering for at nå i mål. Vi følger naturligvis udviklingen.
Har du spørgsmål til den nye forordning eller IT-ret generelt, er du som altid velkommen til at kontakte os.