BIG BABY POP! OPRETHOLDER TREDIMENSIONEL VAREMÆRKEREGISTRERING
I november 1999 registrerede The Topps Company udformningen på slikvarianten BIG BABY POP! som et tredimensionelt varemærke:
Som indehaver af et registreret varemærke, er man forpligtet til at gøre brug af varemærket indenfor fem år fra registreringstidspunktet (det kan du fx læse mere om her). Hvis man ikke kan dokumentere brug af varemærket i den form, hvori det er registreret, risikerer man at få registreringen helt eller delvist ophævet.
SAGENS BAGGRUND
I december 2018 anmodede en konkurrent om, at den tredimensionelle varemærkeregistrering af BIG BABY POP! blev ophævet.
Det var konkurrentens opfattelse, at The Topps Company ikke havde opfyldt sin varemærkeretlige brugspligt, idet de slikvarianter, som The Topps Company havde solgt, adskilte sig væsentligt fra det registrerede varemærke, som vist på billedet ovenfor. Konkurrenten gjorde i den forbindelse gældende, at The Topps Company i praksis havde gjort brug af en anden form på sutteflasken samtidig med, at de havde tilføjet ord og figurer på flasken, som ikke fremgik af registreringen:
EU-DOMSTOLENS AFGØRELSE
Indledningsvist tog EU-domstolen stilling til, hvorvidt udformningen på BIG BABY POP! havde særpræg. EU-domstolen udtalte i den forbindelse at BIG BABY POP! har en i hvert fald vis grad af særpræg, idet særprægsvurderingen skal foretages ud fra de produkter, som varemærket er registreret for. En sutteflaske har selvsagt ikke særpræg indenfor babyudstyr, men har derimod særpræg indenfor slik og konfekture, idet en slikvariant formet som en sutteflaske adskiller sig væsentligt fra den øvrige del af slikmarkedet.
Herefter vurderede EU-domstolen, at den registrerede form på sutteflasken svarede til den form, hvori BIG BABY POP! var blevet solgt i praksis: ”Both have the shape of a baby’s bottle, with a teat, a serrated surface and a lid.”
Om de tilføjede ord- og figurelementer på sutteflasken, udtalte EU-domstolen, at uanset tilføjelsen af disse, vil forbrugerne fortsat genkende sutteflaskens form og associere denne med netop BIG BABY POP!
The Topps Company havde derfor opfyldt sin varemærkeretlige brugspligt, hvorfor den tredimensionelle varemærkeregistrering af BIG BABY POP! for slik og konfekture opretholdes.
VORES KOMMMENTAR
Afgørelsen om BIG BABY POP! viser, at det er muligt at tilføje mindre ændringer til sit registrerede varemærke og samtidig leve op til den varemærkeretlige brugspligt. Man skal dog være yderst påpasselig med dette, da det er afgørende, at de særprægede elementer bevares, og at man ikke ændrer på varemærket i en sådan grad, at man etablerer et helt nyt varemærke.
Har du spørgsmål til afgørelsen eller ønsker du at vide mere om den varemærkeretlige brugspligt, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller mail@otello.dk.