BLACK FRIDAY NÆRMER SIG – HAR DU STYR PÅ DE NYE RETNINGSLINJER?
Af Mia Storm, Advokat (L)
Black Friday har de seneste år vundet indtog i Danmark – både for fysiske butikker og webshops. Traditionen tro vil fredag den 25. november 2022 ikke blive anderledes end de forgangne år. Og dog. Forbrugerombudsmanden udstedte tidligere i år en række nye regler for prismarkedsføring gældende for fysiske butikker og webshops. De nye regler bliver man som butiksindehaver nødt til at forholde sig til, inden man markedsfører sig med særlige Black Friday-tilbud.
De nye regler om prismarkedsføring
Førhen har det været sådan, at når man reklamerede med en rabat, f.eks. en procentvis besparelse eller en før/nu-pris, så skulle varen som udgangspunkt have været solgt til normalprisen i minimum seks sammenhængende uger, før der kunne laves lovlig prissammenligning. I medfør af de nye regler er denne periode nu blevet reduceret, således at normalprisen nu skal sammenlignes med varens laveste pris de seneste 30 dage. Den særlige tilbudspris må, hvis ikke man tager særlig foranstaltninger, maksimalt gælde i 10 dage – dvs. 30 dages normalpris, 10 dages tilbudspris.
Derudover har der tidligere eksisteret en undtagelse til reglen, der gjaldt ved såkaldte ”kortvarige kampagner”. I disse tilfælde kunne man i kortere perioder - f.eks. i forbindelse med Black Friday - reklamere med særlige rabatter, så længe det blev tilbudt på samtlige varer eller på bestemte varekategorier, uden at dette påvirkede varens normalpris. Denne undtagelsesregel gælder imidlertid ikke længere, og derfor er det vigtigt, at man som erhvervsdrivende holder tungen lige i munden, hvis man ønsker at benytte sig af prissammenligning.
Hvad skal jeg som butiksindehaver være opmærksom på?
På grund af ovenstående, vil butikker og webshops risikere at komme i problemer, når de skal markedsføre sig med særlige Black Friday-tilbud i november og igen med vinterudsalg i december. Tager man et kig i kalenderen, kan man hurtigt konstatere, at der er mindre end 30 dage mellem den 25. november 2022 og 24. december 2022, hvor mange virksomheder påbegynder vinterudsalg.
Det betyder, at hvis man som butiksindehaver ønsker at reklamere med en særlig rabatpris på sine produkter i forbindelse med vinterudsalg – eller måske allerede i forbindelse med julesalget i december – skal rabatprisen sammenlignes med prisen på Black Friday. På grund af de nye regler vil prisen på Black Friday, som ligger indenfor 30-dages-perioden, nemlig være at betragte som normalprisen.
Vil man reklamere med rabat på sine varer til vinterudsalg – eller eventuelt allerede i løbet af december – er man derfor nødsaget til at reducere prisen yderligere end prisen på dagen for Black Friday.
Problemstillingen illustreres nemmest med et eksempel:
I forbindelse med Black Friday den 25. november markedsføres butikken med 25 % på alt. Et par jeans til 100 kr. koster derfor kun 75 kr. til Black Friday. Den 1. december går julehandlen ind og butikken ønsker nu at tilbyde 10 % på alle jeans. Idet der ikke længere gælder særlige regler for ”kortvarige kampagner”, skal rabatprisen sammenlignes med varens laveste pris de seneste 30 dage. Det betyder, at normalprisen på jeans er 75 kr., hvorfra der skal trækkes 10 %. Rabatprisen den 1. december vil derfor lyde på 67,5 kr.
Overholder virksomheden ikke ovenstående, vil markedsføringen af tilbuddet være vildledende og kan sanktioneres med bøder fra Forbrugerombudsmanden.
Vores kommentar
De nye regler om prismarkedsføring kan fremstå komplicerede, men betyder helt konkret, at den pris, du som butiksindehaver sætter på Black Friday, skal anvendes som normalpris ved annoncering af juletilbud og vinterudsalg frem til 25. december 2022.
Den nemme – men for de fleste uholdbare - løsning på ovenstående er naturligvis helt at droppe Black Friday eller juletilbud. Alternativt kan man som butiksindehaver overveje at opdele sit varesortiment, således af den ene halvdel af varerne er nedsat i forbindelse med Black Friday, mens den anden halvdel nedsættes i forbindelse med julehandlen.
Hos Otello forventer vi, at Forbrugerombudsmanden stiller skarpt på de nye regler om prismarkedsføring i forbindelse med Black Friday og den kommende julehandel. Er du i tvivl om, hvorvidt din butik eller webshop overholder reglerne, eller har du spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte vores advokat, Mia Storm, som er specialiseret i prismarkedsføring og markedsføringsret.