Café idømt bøde for at have overtrådt spamforbuddet på Facebook
Efter markedsføringslovens § 10, stk. 1, må virksomheder ikke sende mails, sms’er eller anden elektronisk post til nogen med henblik på direkte markedsføring, medmindre modtageren har givet sit samtykke til henvendelsen. Netop denne bestemmelse i markedsføringsloven havde Café Velvet i Vejle overtrådt, idet de igennem 12 konkurrencer på Facebook havde stillet som krav, at brugerne skulle tagge personer for at deltage i konkurrencen. Konsekvensen af overtrædelsen var en bøde på 10.000 kroner.
Spamforbuddet
Markedsføringslovens § 10, stk. 1 – også kaldet spamforbuddet - beskytter forbrugere mod uanmodede henvendelser fra virksomheder. Med andre ord er det et krav, at en forbruger har givet sit udtrykkelige samtykke, før en virksomhed må sende markedsføring til dem. Når man som erhvervsdrivende kræver, at brugere på sociale medier tagger personer for at deltage i konkurrencer, bliver den taggede person ufrivilligt udsat for markedsføring. Dette sker ved, at den taggede person modtager en meddelelse i notifikationsindbakken, og på den måde bliver virksomhedens markedsføring videresendt til den taggede person, selvom den taggede person ikke har givet samtykke hertil.
Hvor går grænsen?
Forbuddet mod spam er særligt relevant i situationer som ovenstående, hvor en virksomhed ønsker at køre konkurrencer på sociale medier som Facebook. Det bør understreges, at der ikke i sig selv er noget galt i, at virksomheder bruger konkurrencer som en del af markedsføringen – det kan være et meget effektivt middel til at nå ud til målgruppen. Der er dog visse faldgruber, man som erhvervsdrivende skal være opmærksom på, inden en konkurrence slås op på f.eks. Facebook:- Den erhvervsdrivende må ikke stille som krav, at forbrugeren skal tagge andre personer for at deltage i konkurrencen.
- Den erhvervsdrivende må ikke kræve, at indholdet af konkurrencen skal deles på forbrugerens egen tidslinje eller venners tidslinje.
- Den erhvervsdrivende skal tydeliggøre, at konkurrencen intet har med Facebook at gøre.
- Indholdet af konkurrencen må ikke være vildledende eller indeholde stødende elementer.
- Såfremt konkurrencen omtaler præmiens værdi, er det et krav, at virksomheden kan dokumentere at dette er præmiens reelle markedsværdi.
Selvom den erhvervsdrivende således ikke må kræve, at personer skal tagge deres venner i opslaget for at deltage i konkurrencen eller kræve, at indholdet af konkurrencen slås op på egen eller venners tidslinje, må virksomheden gerne igennem opslaget opfordre til, at netop omtalte handlinger foretages. Man bør dog være meget klar i mælet, såfremt denne markedsføringsstrategi vælges, idet der ikke må herske nogen tvivl om, at det er en frivillig handling og dermed ikke et deltagerkrav.
Det er derudover tilladt at kræve, at forbrugeren skal like konkurrenceopslaget, eller at forbrugeren skal skrive en kommentar til opslaget for at deltage i konkurrencen. Ved sidstnævnte er det, igen, vigtigt at være opmærksom på formuleringen, idet formuleringer som ”skriv navnet på den person, du vil dele præmien med” bør undgås, da det i praksis vil lede til, at forbrugerne tagger sine venner, idet Facebook automatik foreslår en brugerprofil, så snart man begynder at skrive et navn.
Hvis man som erhvervsdrivende ikke overholder markedsføringslovens § 10, stk. 1, risikerer man at blive meldt til Forbrugerombudsmanden, som tilfældet var i sagen omkring Café Velvet. Finder Forbrugerombudsmanden, at markedsføringslovens regler omkring uanmodede henvendelser er overtrådt, vil virksomheden blive pålagt at betale en bøde.
Har du spørgsmål til ovenstående eller spamforbuddet generelt, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller mail@otello.dk.