Nu er det slut med små ugler
Af Martin Hoffgaard Rasmussen, Advokat (L)
Måske du også tidligere er stødt på ”Små Ugler” i dit lokale supermarked, i bylivet eller lignende, men dette vil fremover være slut. Spritfabrikken Danmark ApS, som står bag diverse shots under navnet ”SMÅ”, har nemlig tabt en sag om retten til at markedsføre og sælge shotvarianten ”SMÅ UGLER”.
SAGENS BAGGRUND
Sagen, som blev behandlet ved Sø- og Handelsretten, drejede sig om, hvorvidt Spritfabrikken havde krænket Spangsberg og United Drinks’ rettigheder til varemærket ”BLÅ UGLER” ved at producere, markedsføre og sælge shotvarianten ”SMÅ UGLER”.
Siden 2011 har Spangsberg været indehaver af varemærket ”BLÅ UGLER” i vareklasse 30 for konfektureprodukter. I 2017 indgik Spangsberg og spiritusvirksomheden United Drinks et samarbejde om produktserien Nørregade shots, og United Drinks fik i den forbindelse varemærkeregistreret ”BLÅ UGLER” i vareklasse 33 for alkoholdige drikke.
I 2019 introducerede Spritfabrikken en tilsvarende shotvariant under navnet ”SMÅ UGLER”, som blev markedsført ”med smag af blå ugler” og ”baseret på smagen af blå ugler”. Spritfabrikken var nemlig af den opfattelse, at betegnelsen ”BLÅ UGLER” var degenereret således, at betegnelsen ikke længere blev opfattet som et varemærke, men som en betegnelse for en bestemt smag på et bolsje.
SØ- OG HANDELSRETTENS AFGØRELSE
Indledningsvist bemærkede Sø- og Handelsretten, at selvom ”BLÅ UGLER” er et kendt bolsje for mange, er det ikke degenereret som en betegnelse for en bestemt smag. I den forbindelse lagde Sø- og Handelsretten bl.a. vægt på en markedsundersøgelse, der viste, at kun 1 % blandt forbrugerne forbinder ”BLÅ UGLER” med en smag, mens 47 % forbinder ”BLÅ UGLER” med bolsjer.
Spørgsmålet var herefter, om der forelå risiko for forveksling mellem Spangsbergs varemærke ”BLÅ UGLER” og Spritfabrikkens shots under navnet ”SMÅ UGLER”.
I den forbindelse lagde Sø- og Handelsretten særligt vægt på, at ordelementet ”UGLER” udgør det bærende element i begge varemærker. Endvidere lagde retten vægt på, at ordelementerne ”BLÅ” og ”SMÅ” har samme længde, rimer og slutter på samme vokal og begge er beskrivende adjektiver.
Ud fra en samlet helhedsvurdering fandt Sø- og Handelsretten derfor, at varemærkerne ”BLÅ UGLER” og ”SMÅ UGLER” ligner hinanden så meget, at der er risiko for, at den relevante omsætningskreds vil forveksle varemærkerne, herunder antage, at der er forbindelse mellem ”SMÅ UGLER” og ”BLÅ UGLER”.
Endvidere fandt Sø- og Handelsretten, at Spritfabrikkens brug af animationer med bolsjer formet som blå ugler i deres markedsføringsmateriale udgjorde illoyal markedsføring i strid med markedsføringsloven.
Spritfabrikken blev derfor pålagt at tilbagekalde samtlige spiritusprodukter under navnet ”SMÅ UGLER” samt at betale 400.000 kr. i erstatning.
VORES KOMMENTAR
Sagen mellem Spangsberg og Spritfabrikken viser, at virksomheder ikke uden videre kan lægge sig op ad andres varemærker i forbindelse med salg og markedsføring. Endvidere fastslår sagen hvad der allerede er kendt – varemærker er vigtige og værdifulde, hvorfor det kan være en ganske dyr fornøjelse at krænke disse.
Har du spørgsmål til dommen eller til beskyttelse af varemærke generelt, er du meget velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 88 68 eller mail@otello.dk.