NYT FRA HØJESTERET: TREK TABER SAG MOD T. HANSEN
Højesteret har den 4. oktober 2023 sat endeligt punktum i en varemærkesag mellem cykelproducenten Trek Bicycle Corporation og T. Hansen Gruppen. I sagen blev det vurderet, om T. Hansens brug af betegnelserne ”OUTTREK” og ”OUTTREK TECHNOLOGY” krænkede Treks varemærkerettigheder.
Indledende om sagen
Trek har siden 1992 haft ”TREK” registreret som varemærke for cykler og cykelstel i Danmark. Siden 2007 har Trek desuden haft EU-varemærkeret til ”TREK” for bl.a. cykler, cykeldele og cykeltilbehør.
T. Hansen har siden 2010 solgt en række forskellige beklædningsgenstande, herunder bl.a. cykeltøj og cykel- og skaterhjelme under ord- og figurmærkerne ”OUTTREK” og ”OUTTREK TECHNOLOGY”.
I 2018 anlagde Trek sag mod T. Hansen for krænkelse af deres varemærkerettigheder.
Hvad påstod Trek mere præcist?
I forbindelse med sagen gjorde Trek særligt to hovedpunkter gældende:
Først og fremmest, at ”TREK” nyder beskyttelse som et velkendt varemærke i Danmark og, sekundært - hvis retten ikke var enige i, at ”TREK” er velkendt – at de almindelige regler om forvekslelighed mellem varemærker skulle finde anvendelse.
I henhold til dansk varemærkeret gælder, at såfremt et varemærke er velkendt, nyder varemærket en udvidet beskyttelse. Det var derfor afgørende for Treks principale påstand, om Trek kunne dokumentere, at varemærket ”TREK” var velkendt før T. Hansen introducerede varemærkerne ”OUTTREK” og ”OUTTREK TECHNOLOGY” i 2010.
Hvad er med til at gøre et varemærke velkendt?
Til spørgsmålet om velkendthed, udtalte Højesteret, at varemærket skal være velkendt for den brede offentlighed eller alternativt en mere specialiseret kreds. Der kan ikke sættes en bestemt procentdel på, men varemærket skal være nået ud til en betydelig del af den relevante omsætningskredsen.
Derudover anførte Højesteret i forbindelse med sagen, at man skal tage hensyn til alle relevante omstændigheder, herunder markedsandele, intensiteten af markedsføringen, den geografiske udstrækning, varigheden af varemærkets brug samt størrelsen af de investeringer, som virksomheden har foretaget for at fremme kendskabsgraden til varemærket.
Højesterets afgørelse
Trods omfattende dokumentationsmateriale fra Trek, kom Højesteret frem til, at ”TREK” ikke kunne anses for at være et velkendt varemærke tilbage i 2009. Højesterets resultat understreger således, at der stilles ganske strenge krav til, hvornår et varemærke kan anses for velkendt.
Dernæst skulle Højesteret vurdere, om der forelå forvekslelighed mellem ”TREK” og T. Hansens ”OUTTREK” og ”OUTTREK TECHNOLOGY”.
I relation hertil kom Højesteret frem til, at der ikke forelå forvekslelighed mellem varemærkerne, da omsætningskredsen for Treks produkter er hel- og halvprofessionelle sportsudøvere, der ”må antages at have et ikke ubetydeligt kendskab til (vare)mærker”. Til sammenligning sælges T. Hansens produkter udelukkende i deres egne butikker og på thansen.dk, hvor produkterne sælges sammen med en række andre, ofte lavt prissatte, varer.
Højesteret vurderede derfor samlet set, at der ikke foreligger risiko for, at forbrugerne vil forveksle - herunder antage at der er en forbindelse mellem - Treks varer og T. Hansens varer under mærkerne ”OUTTREK” og ”OUTTREK TECHNOLOGY”.
T. Hansen blev derfor frifundet, hvorefter Trek må betale 750.000 kr. i sagsomkostninger til T. Hansen for sagen ved Sø- og Handelsretten, landsretten og Højesteret.