Opførelse af udendørs fitnessredskaber udgjorde designretlig krænkelse
Af Michael Hansen, Advokat (H)
Designregistrering er ikke kun relevant for tøj, smykker og møbler, men for alle typer af produkter, der har en særlig udformning og et nyt udseende. Det er denne nyere afgørelse om en række udendørs fitnessredskaber et godt eksempel på:
SAGENS BAGGRUND
Den 19. november 2012 designregistrerede NOORD ApS fitnessredskabet ”Spirer” til brug for udendørs træning:
I februar 2022 blev NOORD ApS opmærksom på, at legepladskæden Maxplay ApS havde opført en række fitnessredskaber, der til forveksling lignede NOORDs ”Spirer”. Maxplay var imidlertid af den opfattelse, at fitnessredskaberne havde forskellige helhedsindtryk, hvorfor der efter Maxplays opfattelse hverken forelå krænkelse efter designretten eller markedsføringsloven.
SØ- OG HANDELSRETTENS AFGØRELSE
I sagen lagde Sø- og Handelsretten indledningsvist til grund, at NOORDs rettigheder har grundlag i den fremlagte designregistrering fra 2012. Ved fastlæggelsen af beskyttelsen blev der derfor taget udgangspunkt i indholdet af designregistreringen.
Sø- og Handelsretten vurderede derefter, at Maxplays design lå ganske tæt på NOORD ApS’ ”Spirer”. I relation hertil udtalte Sø- og Handelsretten:
”Begge typer af produkter består af to rør, som i toppen forskydes fra hinanden, og som er i forskellige højde. De mindre forskelle, der umiddelbart kan konstateres, når produkterne ses ved siden af hinanden, i form af navnlig rørenes bue, redskabernes dimensioner og farve, ændrer ikke på, at det samlede helhedsindtryk er det samme. Retten finder på den baggrund, at den informerede bruger vil få samme helhedsindtryk af de udendørs fitnessredskaber”
Sø- og Handelsretten fandt således, at Maxplays opsætning af en række fitnessredskaber var i strid med designloven, hvorfor redskaberne skulle tilbagekaldes og destrueres. Maxplay blev endvidere pålagt at skulle betale et skønsmæssigt fastsat beløb på 75.000 kr. til NOORD.
Sø- og Handelsretten fandt imidlertid ikke, at Maxplay havde overtrådt markedsføringsloven, idet NOORD ikke havde formået at dokumentere en særlig markedsposition.
VORES KOMMENTAR
Afgørelsen er et godt eksempel på, at det godt kan betale sig at registrere sine designrettigheder. Havde NOORD udelukkende påberåbt en uregistreret designret, var denne for længst udløbet, idet denne er begrænset til maksimalt tre år. NOORD havde derfor – efter al sandsynlighed – tabt sagen, hvis denne ikke havde sørget for at registrere sit design ved lanceringen tilbage i 2012.
Skal vi hjælpe dig videre med registreringen af dit nye produkt, så tøv ikke med at kontakte os på 70 22 88 68 eller mail@otello.dk.