Rubiks-terningens puslespil går ikke op
af Martin Hoffgaard Rasmussen, Advokat (L)
De fleste har siddet med en Rubiks-terning i hænderne, og på kryds og tværs drejet siderne for at nå til de famøse ensfarvede sider. Men det er langt de færreste som har overvejet, at der bag den lille terning gemmer sig en langvarig varemærkeretlig strid. Varemærkeretlig beskyttelse begrænser sig nemlig ikke til de traditionelle ord- og figurmærker, idet også mere kuriøse mærketyper kan registreres. Herunder falder de tredimensionelle mærker, og producenten af Rubiks-terningen havde netop registreret denne som et tredimensionelt varemærke, indtil mærket for nylig blev erklæret ugyldigt af først Det Europæiske Varemærke- og Designkontor (EUIPO), og efter appel af Retten.
Hindringerne for et tredimensionelt varemærke
Varemærkeretten til Rubiks-terningen som et tredimensionelt varmemærke har i længere tid stået for skud, og ligeledes har andre tredimensionelle mærker været omtvistede, herunder f.eks. varemærkeretten til KitKat-baren og LEGO-figuren. Grundlæggende er muligheden for at få et tredimensionelt varemærke registreret ved enten de danske varemærkemyndigheder eller EUIPO begrænset, da det ikke er ønskværdigt, at bestemte virksomheder via varemærkeretten kan få monopol på afbildningen af bestemte varetyper, og dermed reelt forhindre salget af f.eks. en legetøjsklods. Dette hensyn har udmøntet sig i Varemærkeforordningens artikel 7(1)(e), som angiver at et registreret varemærke ikke udelukkende må bestå af varens egen form, eller en anden egenskab, der følger af varens karakter, eller være begrundet i et hensyn til varens tekniske funktion, eller give en væsentlig værdiforøgelse af selve varen. Det er netop disse argumenter som indehaveren af Rubiks-terningen som tredimensionelt varemærke blev mødt med.
Sagen om Rubiks-terningen
Rubiks-terningen blev opfundet i 1974 af Ernõ Rubik, men er ikke patenteret, og det er således frit for andre at producere samme type legetøj. Dette er dog reelt en umulighed, hvis det ikke er muligt at bruge billedet af en Rubiks-terning i markedsføring af legetøjet. Siden Seven Toys i 1999 registrerede Rubiks-terningen som varemærke, har virksomhedens konkurrenter derfor anfægtet mærkets gyldighed, og disses argumentation har netop baseret sig på, at udformningen af varemærket udelukkende er dikteret af den form som er nødvendig for at opnå et teknisk resultat – i dette tilfælde den roterende funktion i terningen, som er afgørende for puslespillets funktionalitet.
Det Europæiske Varemærke- og Designkontor (EUIPO) fandt dog ikke, at Rubiks-terningen var udelukket fra registrering, da denne ikke var omfattet af hindringerne oplistet i art. 7(1)(e)(2). Den Europæiske Unions Domstol fandt imidlertid, at EUIPO anlagde en for snæver fortolkning af artiklen, og at vurderingen af om udformningen af mærket alene følger af selve varen og dennes funktionalitet, også skulle tage hensyn til de usynlige elementer i det produkt som er gengivet på mærket – og i tilfældet med Rubiks-terningen, den roterende funktion. På baggrund af dommen, fandt EUIPO at Seven Toys varemærke nu ikke kunne opretholdes. De essentielle dele af varemærket, dvs. terningeformen og de små firkanter på hver side, er nødvendige for at opnå den roterende funktion indeni produktet, og derfor er mærket udelukket fra registrering. Beslutningen blev appelleret til Retten, som opretholdt denne afgørelse den 24. oktober.
Hvad betyder sagen for dig?
De fleste virksomheder fremstiller et produkt som de er stolte af, og som de lægger store mængder energi og tid i. Derfor kan det også virke oplagt, at vise produktet i forbindelse med din virksomheds markedsføring, og derfor at registrere produktet som et tredimensionelt varemærke. I den forbindelse skal du dog være opmærksom på, at varemærket ikke udelukkende må være dikteret af selve varens form eller karakter, og at mærket skal kunne fungere som kendetegn for netop din virksomhed. Om disse krav er opfyldt, beror på en kompleks vurdering, og i den forbindelse kan vores eksperter hjælpe dig. Kontakt os på tlf. 70 22 88 68 eller mail@otello.dk.