Google Adwords: Hvornår går du for langt?
Alle kender Google som søgemaskine, og de fleste er nok også bekendte med, at Google tillige er udbyder af søge- og annonceringsydelsen kaldet Adwords. Ydelsen gør det muligt at "købe" et eller flere søgeord, hvorved en internetsøger ved at søge på ordene bliver henvist til et link eller en annonce til den pågældende erhvervsdrivendes hjemmeside.
Adskillige erhvervsdrivende erhverver og anvender på denne måde andre erhvervsdrivendes varemærker som søgeord.
EU-domstolen har i en præjudiciel sag fastslået, at det i visse tilfælde er muligt at forbyde en annoncørs benyttelse af et varemærke som søgeord i forbindelse med reklame, fordi der er tale om ”brug” af en anden rettighedshavers varemærke, hvilket er i strid varemærkeloven.
En række betingelser skal dog være opfyldt. Blandt andet skal der være tale om identiske varemærker for samme art varer eller tjenesteydelser. Dernæst skal forbrugerne ved at klikke på annoncørens annonce ikke let kunne gennemskue, hvor de i annoncen omhandlede varer eller ydelser hidrører fra. Dette kan man i nogle tilfælde, men ikke alle, komme uden om, ved at undlade, at nævne eller vise varemærkeindehaverens varemærke m.v. i selve annoncen.
I en sag afgjort ved Højesteret i England, fandt retten dog, at der var tale om en krænkelse, til trods for at annoncøren ikke havde anvendt sagsøgerens varemærke i selve annoncen . For at være på den sikre side, kan det derfor anbefales, at man i sin annonce gør direkte opmærksom på, at man ingen forbindelse har til varemærkeindehaveren.
I Danmark har Sø- og Handelsretten fastslået, at brugen af Adwords også kan være i strid med markedsføringsloven, men ikke nødvendigvis er det.
I sagen anvendte annoncøren sagsøgers varemærke som Adword. Annoncøren udbød samme tjenesteydelser som sagsøger, og de 2 parter havde tidligere været i samhandelsforhold. I selve annoncen anvendtes sagsøgers varemærke ikke. Retten lagde ved sin bedømmelse vægt på, at annoncøren brugte varemærket som søgeord for at skabe mere forretning, samt at annonce linket ved brug af varemærket som søgeord var lavet med henblik på at udnytte den relevante kundekreds’ kendskab til varemærkeindehaveren for derigennem at tilegne sig kunder fra den tidligere samhandelspartner. Retten bestemte herefter, at annoncøren havde handlet illoyalt og på utilbørlig vis gjort brug af sagsøgers varemærke i strid med markedsføringsloven.
Er du i tvivl lovligheden af din brug af andres varemærke som søgeord eller andres brug af dit varemærke som søgeord, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.