Nyheder
VOUCHERORDNINGEN GENÅBNER DEN 3. FEBRUAR 2025
Snart kan små og mellemstore virksomheder med hjemsted i EU igen søge om tilskud til deres varemærke-, design- eller patentansøgninger. Tilskuddene dækker udgifter til gebyrer både i forbindelse med danske, EU- og internationale ansøgninger. Bemærk at midlerne fordeles efter først-til-mølle-princippet, hvorfor ordningen lukker, når midlerne er brugt op.
Haribo kæmper videre for varemærkeregistrering af ”Guldbamsen” i Danmark
RIGO Trading S.A., en del af Haribo-koncernen, kæmper for at få den ikoniske vingummibamse – "Guldbamsen" – registreret som et tredimensionelt varemærke i Danmark. Den 8. januar 2025 skabte Sø- og Handelsretten fornyet håb for Haribo i sagen.
NY ANSØGNINGSRUNDE FOR PATENTVOUCHERS ÅBNER DEN 26. NOVEMBER
Snart åbner endnu en ansøgningsrunde for patentvouchers, som giver virksomheder mulighed for at få tilskud til blandt andet udgifter til patentrådgivning, forundersøgelser og det danske patentansøgningsgebyr. Du kan allerede nu orientere dig i ansøgningskravene i denne artikel, så du er sikker på, at du har det hele klar, når ansøgningsrunden åbner den 26. november 2024.
BLACK FRIDAY UDEN BØDER: HAR I STYR PÅ REGLERNE FOR PRISMARKEDSFØRING?
Det er snart Black Friday og mange butikker har allerede taget hul på Black Week og Black Month, hvor der gives både store og små rabatter inden for stort set alle dele af detailbranchen. Dog bør man som virksomhed være opmærksom på at overholde reglerne for prismarkedsføring, som vi tager et nærmere kig på her.
VOLVOS BILLYGTER KUNNE VAREMÆRKEREGISTRERES SOM 3D-VAREMÆRKE
Den 26. juni 2024 afsagde Retten i EU dom i en sag om Volvos såkaldte Thors Hammer forlygter, som Volvo tilbage i 2021 havde forsøgt at registrere som et 3D-varemærke. I dommen tog Retten stilling til muligheden for generelt at varemærkeregistrere billygter som 3D-varemærker og udtalte bl.a., at forlygter i dag er blevet en essentiel del af bilers overordnede udtryk.
FORBRUGEROMBUDSMANDEN KLAR MED NYE ANBEFALINGER TIL MILJØMARKEDSFØRING
Miljømarkedsføring har længe været et varmt emne blandt både forbrugere, erhvervsdrivende, og ikke mindst Forbrugerombudsmanden, der så sent som i sin årsberetning 2023 varslede skærpet tilsyn på flere områder – herunder den grønne markedsføring. Den 24. oktober 2024 offentliggjorde Forbrugerombudsmanden så sine nye anbefalinger til miljømarkedsføring, som vi tager et nærmere kig på her.
FARVE- OG POSITIONSVAREMÆRKERS SÆRPRÆG: ER GUL, SORT OG RØD NOK?
Varemærker spiller en central rolle i at beskytte virksomheders brand og identitet, og er medvirkende til at forbrugere kan adskille virksomhedens produkter fra dets konkurrenters. I den forbindelse kan bl.a. elementer som ord, figurer, farver og lyde være med til at give et varemærke særpræg. I en nyligt afsagt dom fra EU blev der taget nærmere stilling til vurderingen af særpræg ved farve- og positionsmærker i forbindelse med sagsøgers varemærkeansøgninger for landbrugsmaskiner.
FORBRUGEROMBUDSMANDEN STRAMMER GREBET OM INFLUENTERS ADFÆRD PÅ SOCIALE MEDIER
Forbrugerombudsmanden har d. 9. oktober 2024 politianmeldt flere influenter for i alt 9 overtrædelser af markedsføringsloven, samt indskærpet reglerne over for en række andre influenter for i alt 31 overtrædelser. Forbrugerombudsmanden har tillige varslet et generelt skærpet tilsyn på flere områder i sin Årsberetningen for 2023, herunder over for influenter, som har mange følger under 18 år, samt over for virksomheder, der bruger influenter i deres markedsføring.
DÆKKER DIN RETSHJÆLPSFORSIKRING SAGER OM IMMATERIELLE RETTIGHEDER OG PRODUKTEFTERLIGNINGER?
Hvis du står i en situation, hvor du overvejer at føre retssag, eller bliver tvunget ind i en ved at blive stævnet, er det relevant at få afklaret, om du har en forsikring, som omfatter retshjælp. Langt de fleste virksomheder har retshjælpsdækning knyttet til deres erhvervsforsikring, men vi oplever desværre ofte, at retshjælpsforsikringen ikke dækker udgifter, der er forbundet med retssager om produktefterligninger og immaterielle rettigheder.